Microsoft heeft een set hulpmiddelen van bedrijfsinformatie (BI) toegevoegd aan de gehoste Office 365 dienst, met inbegrip van bepaalde mogelijkheden die nog niet aangeboden werden in zelfstandige Microsoftsoftwareproducten.
Power BI voor Office 365 zal de uiteindelijke gebruiker die het dichtst bij het bedrijfsprobleem zit de mogelijkheid bieden om gegevens en informatie samen te brengen. Office 365 biedt al enkele BI-mogelijkheden. Office 365 ProPlus biedt zowel Power Weergave als Power Pivot via de online editie van Excel. Met deze nieuwe dienst krijgen de gebruikers een bestemmingspagina aangeboden door SharePoint, samen met een catalogus van gegevensbronnen en een set van analyse-instrumenten. Excel fungeert als het beginpunt voor analyse. De gegevensbronnen, gekozen door een beheerder, kunnen worden verkregen van ofwel de organisatie zelf of uit openbare bronnen zoals Wikipedia-tabellen. De gebruiker kan een of meerdere gegevensbronnen in een online Excel-werkblad laden en analyseren door middel van een aantal nieuwe tools. Met een van de tools, genaamd Power Query (voorheen Data Explorer), kan een gebruiker externe gegevens in een Excel-werkblad plaatsen. Middels een andere tool, genaamd Power Map, kan de gebruiker geografisch gecodeerde gegevens op de kaart plaatsen die afkomstig zijn van Bing-kaarten. Power Map debuteerde als een bèta Excel 2013 plug-in, genaamd GeoFlow. Zodra een gebruiker een rapport maakt, kan het gepubliceerd worden in de catalogus met de gegevens van de organisatie waar anderen het kunnen bekijken. Microsoft is ook van plan een Power BI mobiele toepassing voor Windows 8 en iOS-apparaten te lanceren.