Het is alom bekend dat er voor het draaien van een B2B-bedrijf strategische elementen en processen nodig zijn die enorm verschillen van B2C-bedrijven. Is het misschien mogelijk dat sommige componenten van een succesvolle B2C-campagne effectief kunnen worden gebruikt bij B2B?
B2B-marketeers pakken zaken als een geheel aan en zien het beheren van mensen als een totaliteit. Aan de andere kant benaderen B2C-marketeers klanten op individueel niveau. Het blijkt dat de B2B-medewerkers toch baat kunnen hebben bij het gebruiken van de B2C-handelswijze. In dit artikel worden er verschillende effectieve manieren beschreven om dit aan te pakken.
Pak behoeftes aan, geen industrieën
B2C-campagnes worden vaak gecreëerd met het oog op volume. Deze worden echter specifiek gericht op de behoeftes van verschillende mensen. B2C bekijkt individuen, persoonlijkheidkarakters en diepgaande demonstratiegrafieken om klanten blij te maken. B2B-campagnes vestigen hun concentratie voornamelijk op grootschalige behoeftes van een complete industrie of de onderliggende druk binnen een bedrijf.
B2B-marketeers moeten proberen zich meer te richten op specifieke individuen met unieke wensen. De B2B-campagnes moeten verder gaan dan zich alleen te concentreren op verticale lijnen en niet op mensen. Dit kan worden bereikt door de verschillende contacten te identificeren. Denk bijvoorbeeld aan de CMO, marketingbeheerder of CEO van de diverse bedrijven. Door de B2C-methode te hanteren, kunnen de B2B-zaken ook beter worden aangepakt.
Meer ter beschikking
B2B-marketeers maken zich vaak terecht zorgen dat zij minder ter beschikking hebben dan hun B2C-collega’s. Bedrijven die gebruik maken van B2C-campagnes zijn meestal grote spelers met veel middelen, terwijl B2B-campagnes voornamelijk door kleinere bedrijven worden uitgevoerd. Hierdoor zijn B2C-campgnes meestal veel groter en van betere kwaliteit dan B2B-campagnes. Er zijn nu echter meer middelen beschikbaar voor B2B-marketeers. Deze middelen vallen ook nog binnen het budget. Dit komt door de steeds meer voorkomende gratis online marketing-tools. ZodoendeDan kunnen ook B2B-bedrijven campagnes voeren op B2C-niveau. De B2B-bedrijven hebben hierbij niet veel geld of personeel nodig. B2B-campagnes kunnen nu actief zijn middels de geautomatiseerde, gestroomlijnde aanpak die B2C-bedrijven hanteren.
Wees concreet
B2C-campagnes concentreren zich op het rechtstreeks verkopen van producten aan de klant. B2B-campagnes daarentegen, richten zich op degene die de keuze maakt binnen een bedrijf. Door de B2C-productaanbiedingmethode te hanteren, kan een B2B-bedrijf heel effectief werken.
Conclusie
Het komt erop neer dat mensen geen producten kopen op basis van titels, rollen, bedrijven, enzovoorts. Men koopt de producten op basis van de voordelen die deze met zich meebrengen. Men ziet geen software, maar een middel dat een dagelijks probleem oplost. Een splinternieuwe scanner is op zich niet interessant. Dit is voor de medewerkers alleen interessant omdat het de diverse PDF-documenten sneller en duidelijk levert aan klanten.
Door gebruik te maken van de B2C-mentaliteit, kunnen ook B2B-bedrijven beter werken. Zij kunnen namelijk hun conversaties en arbeid aanpassen om hun kopers daadwerkelijk te helpen. Het gaat niet meer alleen om de te verkopen producten.
Wees het B2B-bedrijf dat oorspronkelijk werd opgericht, maar denk als een B2C-bedrijf. Op den duur evenaren de inkomsten van een B2B-bedrijf die van een B2C-bedrijf.