Online boekhouder MailhetDoor ging recentelijk failliet. Het is een van plusminus 10 navolgers van de geslaagde online scanboekhouddienst Yuki. Ongeveer drie jaar geleden startte Yuki met de eerste online boekhouddienst in Nederland. Gemailde documenten worden automatisch herkend door het platform van Yuki en die worden voor een vaste prijs per transactie geboekt. Uit het recente faillissement van MailhetDoor, is gebleken dat het niet zo gemakkelijk is om dit concept winstgevend te maken.
Aan elkaar knopen
Behalve de eerste, is Yuki ook de grootste scanboekhoudservice op het net. De problemen van zijn tegenstander komen volgens Arco van Nieuwland, CTO bij Yuki, niet als een verrassing. Hij zegt: “Het is nu eenmaal duur om een goed boekhoudplatform te ontwikkelen, compleet met afschrijvingen, renteberekeningen en noem maar op. Je bent er niet met het aan elkaar knopen van wat boekhoudsoftware, een scanoplossing en het automatiseren van de workflow.”
Opzichzelfstaand systeem
Van Nieuwland, die zelf als ontwikkelaar aan de wieg stond van de befaamde Exact-software, heeft hard gewerkt aan een betrouwbare basis voor Yuki. Hij zei: “We hebben een compleet nieuw softwareplatform ontwikkeld, een opzichzelfstaand systeem. Om vervolgens het vertrouwen te krijgen van ondernemers en een gedegen marktpositie te veroveren, moesten we ook flink investeren. Met honderd klanten verdien je dat niet terug.”
Baanbreker
Het werd baanbreker Van Nieuwland gevraagd wat hij vindt van alle navolging en zijn antwoord daarop was: “Toen Yuki begon, bestond iets dergelijks nog niet. We werden vergeleken met een online boekhoudpakket of een administratiekantoor. Inmiddels is ‘scannen, mailen, klaar’ op grote schaal gekopieerd. Goed voorbeeld doet goed volgen, zullen we maar zeggen. Yuki maakt zich wel zorgen over de kleinschalige initiatieven die de markt nu betreden. Dit soort incidenten kan de reputatie van boekhouden in de cloud schaden.”