De wereldwijde verkopen van SaaS-diensten blijven toenemen. Dit constateert marktonderzoeker Gartner. Volgens het onderzoek Forecast: Software as a Service, All Regions, 2010-2015 van de marktonderzoekers stijgt de wereldwijde omzet aan SaaS-producten dit jaar met 20,7 procent ten opzichte van 2010.
Werd vorig jaar nog een totale omzet van tien miljard dollar geregistreerd, dit jaar wordt verwacht dat deze op 12,1 miljard dollar uitkomt. De onderzoekers stellen dat meer bekendheid met de technologie, meer budget voor ICT-diensten en de groei van PaaS en cloudcomputing ervoor zorgen dat bedrijven en organisaties zich steeds meer interesseren voor het afnemen van softwarediensten via de cloud.
Regio’s
In het rapport stelt Gartner dat dit jaar de grootste groei op het gebied van SaaS-diensten in Noord-Amerika zal plaatsvinden. Aan het einde van dit jaar zal de regio maar liefst 63,6 procent van de totale wereldwijde SaaS-omzet voor zich opeisen. Tegen 2015 zal dit iets minder zijn, 60,8 procent, maar evenzeer dominant. De totale omzet aan SaaS-diensten voor deze regio wordt in 2011 op 7.7 miljard dollar geprojecteerd, 18,7 procent meer dan in 2010 toen een totale omzet van 6,5 miljard dollar werd bijgeschreven. In 2015 wordt verwacht dat de omzet op 12,9 miljard dollar komt. De meeste SaaS-diensten worden in de Verenigde Staten afgenomen. De belangrijkste redenen voor bedrijven en organisaties in Noord-Amerika om SaaS te omarmen, is het snel kunnen uitrollen van diensten, gevolgd door kostenbesparing. Vooral worden in deze regio zakelijke applicaties als CRM, webconferencing, e-learning en reisboekingsystemen als SaaS-dienst afgenomen. Tot slot zien eindgebruikers in de Noord-Amerikaanse regio een beperkte integratie van SaaS-diensten in bestaande IT-omgevingen als belangrijkste bottle neck.
Europa
In West-Europa zal de omzet aan SaaS-diensten dit jaar ongeveer op 2,7 miljard dollar komen, 23,3 procent meer dat de omzet van 2,2 miljard dollar in 2010. In 2015 zal de omzet op 4,8 miljard dollar komen te liggen. In Oost-Europa groeit de omezet dit jaar naar 131,4 miljoen dollar, een stijging van maar liefst 29,8 procent ten opzichte van 2010. In 2015 moet in dit deel de totale omzet op 270,1 miljoen dollar liggen. Vooral de noordelijke landen, zoals Scandinavië, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, en Nederland, kennen een grote penetratie van SaaS-diensten, aldus Gartner. In deze landen bestaat er volgens de onderzoekers worden technologische initiatieven snel omarmd en beschikken deze landen over een goede internetinfrastructuur. Hierdoor is het voor Noord-Amerikaanse leveranciers eenvoudig om hun producten te kunnen wegzetten, aldus de marktonderzoekers. Lokale leveranciers kunnen verder snel hun producten aanpassen en uitrollen aan andere landen, zonder daar speciaal vestigingen voor hoeven te openen. De Europese regio vindt een verlaging van de TCO de belangrijkste keuze om voor SaaS te kiezen. Als grootste opstakel worden de beperkte mogelijkheden tot maatwerk gezien.
Azië
Tot slot zal in de regio Azië/Pacific dit jaar de SaaS-omzet naar 768,3 miljoen dollar stijgen. Dit is 27,7 procent meer dan in 2010. Tegen 2015 moet de totale omzet aan SaaS-producten in deze regio op 1,7 miljard dollar komen te liggen. In de meer traditionele markten binnen deze regio zien de onderzoekers SaaS als een normale dienstverlening. Deze markten beschikken over een goede infrastructuur, stabiele netwerken en ook zijn er veel ondersteuningsdiensten voor verkopers aanwezig. Dit maakt deze markt voor vele investeerders interessant, aldus Gartner in zijn rapport. De belangrijkste redenen voor bedrijven en organisaties uit deze regio om SaaS te omarmen, is, evenals in Noord-Amerika, het snel kunnen uitrollen van diensten, gevolgd door kostenbesparing. Ook het moeilijk kunnen integreren van deze diensten in bestaande omgevingen wordt in de regio Azië/Pacific als een belemmering ervaren.