De ontwikkelingen binnen het Microsoft Dynamics platform gaan in rap tempo. Eén van de veranderingen binnen de nieuwste NAV 2009 versie is een geheel nieuwe gebruikersinterface. Hierbij is heel wat aandacht besteed aan de schil rond de huidige functionaliteit van NAV. Dit heeft een nieuwe Client opgeleverd, namelijk de RTC (Role Tailored Client). Het ‘rolgebaseerde’ karakter is het belangrijkste van de nieuwe interface. Stapeltjes van werkzaamheden die de medewerker moet doen, worden in een scherm met internetbrowser-achtige trekken getoond. Deze werkzaamheden zijn gebaseerd op een specifieke reeks van taken voor de medewerker in kwestie. Het aanroepen van veel terugkerende acties of veelgebruikte schermen vergt nu zelden meer dan één of twee muisklikken. Nog een belangrijk kenmerk is dat schermen binnen de RTC zonder behulp van technische aanpassingen aangepast kunnen worden op zowel groeps- als gebruikersniveau. Relevante velden kunnen hierdoor verborgen worden. De juiste schermen of overzichten kunnen makkelijk gevonden worden, dankzij de zoekfunctie waarmee de Client op naam doorzocht kan worden. Zowel in schermen als in rapporten zijn de grafische mogelijkheden van de RTC verbeterd. Het gebruik van functietoetsen is voor een groot deel gelijkgetrokken met andere Microsoft programma’s waaronder MS Office. Vanaf de RTC is uitgekomen heeft
Indigo sterk ingezet op het opdoen van kennis om de add-on IS Agriware om te zetten naar de nieuwe interface. De eerste klanten zijn ondertussen overgestapt en de eerste ervaringen leren dat de drempel om de Client te kunnen bedienen enorm verlaagd is, zeker voor nieuwe gebruikers. NAV 2009 biedt tevens een reeks aan technische mogelijkheden die ook op grafisch gebied en het ontsluiten van gegevens uit andere databases gebruikt kan worden. De vertrouwde interface blijft voorlopig bestaan. Op dit moment is er dus sprake van twee Clients die op de NAV database gebruikt kunnen worden. Hierbij gaat het om de zogenaamde ‘Classic Client’ en de geheel nieuwe RTC.