Weet u eigenlijk wel hoeveel uw klanten database waard is? Waarschijnlijk niet! Alle investeringen ten spijt lukt het u niet direct om de waarde op een valide manier te bepalen. Hoe komt dat? Enerzijds omdat de marketingdatabase als onderdeel van het datawarehouse niet goed op orde is, anderzijds omdat ze niet kan worden ontsloten. En dan is er vaak een ernstig te kort aan kennis en vakmanschap om methoden uit de analytische CRM te gebruiken. Met enkele gerichte investeringen kunt u snel uw inzichten vergroten! Dit artikel beschrijft hoe u de waarde van uw klanten database kunt bepalen.
In uw organisatie buigt men zich op gezette tijden over de cijfers. Elk jaar opnieuw stelt uw organisatie de jaarstukken toch vast? Een gedegen verhaal, mag je aannemen. De gebouwen, inventaris en voorraden worden gewaardeerd. Debiteuren en crediteuren saldi worden nauwkeurig bepaald. De verlies- en winstrekening wordt, soms met enige creativiteit, opgesteld. En dan heb je de commerciële balans. Kunnen financiële mensen dan wel wat marketingmensen niet kunnen? Dat gelooft u toch zelf niet!
Nergens zie je echter de klanten database op de balans onder de activa. Terwijl de klanten database een enorme waarde vertegenwoordigt. Niemand schrijft af op verlieslatende klantengroepen. Bij eventuele overname of fusie speelt de waarde van het klanten bestand een zeer grote rol. Dat is toch marketing accountability bij uitstek. Hoe u de waarde van uw klantenbestand kunt bepalen?
Klanten database
Uw klanten database bevat hopelijk veel informatie over uw klanten. Informatie over de klantduur, de behaalde omzet, mogelijk de gemaakte kosten om de klanten te werven en te behouden. Indien zowel de opbrengst als de kosten goed zijn geregistreerd kunt u de winstbijdrage per klant bepalen. Alle kansen die toepassing van de analytische CRM u bieden, staan voor u open. Gebruik ze, want daarmee kunt u dan in eerste instantie uw klanten database segmenteren. Bevat uw klanten database niet de juiste gegevens om de waarde ontwikkeling van uw klanten in beeld te brengen, dan is er nog veel werk te verzetten. U dient dan uw klanten database op te bouwen. En dat kost echt niet die grote investeringen die u denkt dat het kost!.
Lees dit artikel verder op Marketing Issues
Bron: CRMcentraal