De gemeente Haarlemmermeer heeft een overeenkomst gesloten met Inter Access voor de totale vernieuwing en uitbreiding van de basisapplicatie van de gemeente. Hiermee realiseert de gemeente een belangrijke verbetering van de klant- en servicegerichtheid van de organisatie. IT-dienstverlener Inter Access zal de komende acht jaar intensief samenwerken met de gemeente Haarlemmermeer om de aan het project verbonden interne en externe doelstellingen te realiseren.
Hoofddoel van het project is om in de komende acht jaar te werken aan de totstandkoming van een omvattende basisapplicatie die binnen een Services-Oriented Architecture (SOA) diensten levert aan de medewerkers van de gemeente en aan de 118.000 inwoners. Daartoe brengen de partijen binnen het project de bestaande backofficeapplicaties onder in de basisapplicatie. De WEB+-applicatie van Inter Access en de softwaresuite van COSA voor Business Process Management dienen hierbij als fundament. Een belangrijke rol is daarnaast weggelegd voor de SOA Suite van Oracle.
De overeenkomst volgt op een Europese aanbesteding door de gemeente Haarlemmermeer. Die leidde ertoe dat Inter Access, KBenP en COSA gezamenlijk een proof-of-concept uitvoerden, die met succes werd afgerond. Dat was aanleiding voor de gemeente om een contract voor acht jaar af te sluiten, waarin aan de SOA gebouwd wordt. De nieuw te ontwikkelen basisapplicatie voorziet in procesbesturing, portals, frontoffice, Elektronisch Document Management, archief en een Enterprise Service Bus. De basisapplicatie is gebaseerd op componenten die al bij diverse andere gemeenten in gebruik zijn. Hiermee wordt het maatwerk zo goed als beperkt en kan er snel worden begonnen met de inrichting van het systeem. Dat betekent dat functionaliteit op korte termijn beschikbaar is en de eerste resultaten ook op korte termijn zichtbaar zijn.
Met de applicatie brengt de gemeente traditionele (papieren) documentstromen en moderne (digitale) documentstromen onder in één omgeving. Dit komt tot uiting in de eigenschappen van de aangeboden softwareproducten die beide stromen volledig ondersteunen. Daarnaast wordt ook de beheerorganisatie geïntegreerd ingericht, zodat een efficiënte, kwalitatieve, beheersbare en doelmatige documenthuishouding mogelijk wordt.
De gemeente Haarlemmermeer heeft de ambitie om dé serviceorganisatie van Nederland te worden. De gemeente heeft zich tot doel gesteld om de klant- en servicegerichtheid van de organisatie verder te verbeteren, de controle door bestuur en management te versterken en de integratie van de activiteiten te stimuleren.
Han Dieperink, directielid van Inter Access, is enthousiast over het project bij de gemeente Haarlemmermeer. “Deze oplossing zal toonaangevend zijn voor de gemeentelijke architectuur van de toekomst. Met de ontwikkeling van een Services-Oriented Architecture voor de gemeente Haarlemmermeer onderstrepen we dat het SOA-concept ook voor overheidsorganisaties een enorme potentie heeft. Dankzij deze benadering kan de gemeente met één gemeenschappelijke infrastructuur de interne dienstverlening aan de medewerkers en de externe dienstverlening aan de burgers versterken. Zo kan de gemeente beter tegemoetkomen aan de toenemende eisen op het gebied van effectief en efficiënt openbaar bestuur.”
“Een nieuwe, belangrijke en grote stap voorwaarts op weg naar een betere dienstverlening voor de inwoners, bedrijven en instellingen van Haarlemmermeer”. Die betekenis dicht wethouder Herman Tuning toe aan het contract dat de gemeente heeft gesloten met Inter Access.
Bronnen: CRMcentraal & Inter Access