Selecteer een pagina

Software as a service wordt een belangrijk onderdeel van de Microsoft Dynamics strategie, maar voor de grote doorbraak is het wachten op Titan. Titan, de volgende generatie van Microsoft Dynamics CRM, maakt voor het eerst een multi-tenant versie mogelijk.
 
De codenaam Titan zal in productie worden vervangen door Microsoft Dynamics CRM 4.0. Veel service providers wachten op deze multi-tenant versie om Microsoft Dynamics CRM aan hun portfolio toe te voegen. Daarmee kunnen ze namelijk meerdere klanten bedienen vanaf eenzelfde infrastructuur, en CRM dus als een basisdienst aanbieden zoals Salesforce.com. De partners die CRM nu als service aanbieden, zo’n tachtigtal wereldwijd, moeten zich vooral onderscheiden door de toegevoegde waarde.

Jan Smessaert, verantwoordelijk voor de Dynamics-productlijn in België, rekent ook voor België sterk op het ‘Titan’-effect. Voorlopig heeft hier te lande slechts één partner, InfoSupport, een SPLA (Service Provider Licence Agreement) afgesloten. Met de komst van Titan, of CRM 4.0, moet deze trage adoptiecurve eindelijk een positieve knik kennen.

De volgende versie laat partners ook de keuze of ze de software zelf hosten of bij de klant. Ook Microsoft kan als host optreden: nu al biedt het bedrijf Microsoft CRM Live aan in de Verenigde Staten. Wanneer CRM Live België bereikt, is niet bekend.

De volgende versie laat partners ook de keuze of ze de software zelf hosten of bij de klant. Ook Microsoft kan als host optreden: nu al biedt het bedrijf Microsoft CRM Live aan in de Verenigde Staten. Wanneer CRM Live België bereikt, is niet bekend.

De overgang van een licentiemodel naar een servicemodel vergt de nodige culturele aanpassingen voor het bedrijf uit Redmond, dat erkent ook Cesar Cernuda, general manager voor Microsoft MBS International, de afdeling verantwoordelijk voor de Dynamics productlijn: ‘Maar we hebben al ingrijpender veranderingen ondergaan de voorbije jaren, deze kan er heus nog wel bij.’

Cernuda wijst ook op de groeiende maturiteit van het Dynamics productaanbod. ‘We waren in 2006 voor het eerst zelfbedruipend,’ merkt hij trots op, ‘ook al blijft de investering in de producten dicht bij een miljard dollar.’ Met ruim 300.000 klanten heeft deze afdeling een volume waar SAP voorlopig alleen van kan dromen. Maar wat de omzet betreft (919 miljoen dollar) is Microsoft MBS een kleine garnaal, niet alleen binnen Microsoft zelf, maar ook vergeleken met de twee grootste spelers, Oracle en SAP.

Geconfronteerd met die realiteit begint Cernuda te steigeren: ‘Je moet appelen niet met citroenen vergelijken: als je de inkomsten uit ondersteuning en extra diensten weghaalt bij de grote concurrenten, ziet hun omzet er ineens veel minder indrukwekkend uit. En als je dan nog eens kijkt naar de licentieomzet uit nieuwe klanten, dan begrijp je waarom we ook de concurrentie met de groten optimistisch tegemoet zien.’

Maar los van de concurrentiële positie ligt de grootste waarde van de Dynamics productlijn wellicht elders: ‘Dynamics brengt voor Microsoft heel wat nieuwe relaties met zich mee’, lees: nieuwe mogelijkheden voor up- en cross-selling. Misschien is dit nog belangrijker dan de Dynamics-omzet van die 300.000 klanten en 9.000 partners.

Bronnen: CRMcentraal & IT Professional