Selecteer een pagina

Door de verandering in de vergoedingen van medicijnen staat de omzet van apothekers onder druk. Lensvelt Medical, merkonafhankelijk specialist in medische hulpmiddelen, ontwikkelde daarom recentelijk een innovatief online business model dat de omzetpositie van apothekers significant verbetert. Eperium ondersteunde Lensvelt Medical bij het implementeren van een uniek centraal e-commerce platform dat meer dan duizend onafhankelijke apothekers met een eigen webwinkel kan faciliteren.

Sinds 2008 is de markt van apothekers aan het veranderen. “Voorheen verkochten apothekers hun producten met een grotere winstmarge”, aldus Jurgen Lensvelt, directeur bij Lensvelt Medical. “Door veranderingen in het vergoedingenstelsel is deze situatie verschoven naar een verdienmodel waarbij de winst voor de apotheek niet op het product zit, maar op service en zorg. Apothekers hebben hierdoor minder tijd voor de verkoop van medische hulpmiddelen.”

Apothekers volledig ontzorgd door proces- en backofficebeheer Lensvelt

Deze veranderende markt was voor Lensvelt Medical de aanleiding om te starten met een uniek businessmodel om apothekers volledig te ontzorgen. “Met de hybride apotheek kunnen apothekers hun cliënten 24/7 online van medische hulpmiddelen voorzien”, zegt Lensvelt. Iedere apotheek krijgt een eigen webwinkel op ons platform, waarbij Lensvelt Medical het gehele e-commerce proces beheert. Het concept is laagdrempelig voor de apothekers: Lensvelt Medical draagt zorg voor de webshop, productmanagement, voorraadmanagement en bezorging bij consumenten thuis of de apotheek. Lensvelt Medical heeft daarnaast een callcenter waar consumenten met productinhoudelijk vragen terecht kunnen. “Het enige dat de apotheker nog hoeft te doen, is zorg en service verlenen aan zijn cliënten.”