Selecteer een pagina

Innovatie, efficiëntieverbetering en serviceoptimalisatie voor zorgverzekeraars binnen handbereik.
Atos Origin en SAP maken vandaag bekend een samenwerking aan te gaan om zorgverzekeraars een betere ondersteuning te bieden. Zij introduceren ‘Zorgeloos Verzekeren’, een optimalisatieprogramma voor de zorgverzekeringssector. Atos Origin is aanbieder van deze integrale oplossing, die is gebaseerd op SAP for Insurance.

Door de introductie van de basisverzekering is het landschap voor zorgverzekeraars drastisch veranderd. Om de nieuwe taken goed aan te kunnen is een integrale aanpak binnen het zorgverzekeringsbedrijf cruciaal. Bij zorginkoop is het vinden van de juiste balans tussen vraag en aanbod van zorg een uitdaging. Overeenkomsten met zorgverleners, levering op basis van polisvoorwaarden, claims en analyse van schadegegevens vormen daarbij belangrijke informatiebronnen. Met het optimalisatieprogramma ‘Zorgeloos Verzekeren’ krijgen zorgverzekeraars de juiste middelen in handen om uit te groeien tot de meest efficiënte en servicegerichte partij in een sterk concurrerende markt.

Peter ’t Jong, Executive Vice President Sales and Client Management van Atos Origin Nederland: “Marktwerking in de zorg leidt de komende jaren tot vele onvoorspelbare veranderingen. Dat trekt een enorme wissel op het verandervermogen van zorgverzekeraars.” Ton Veenhof, Sector Director Finance van SAP Nederland, vult aan: “IT-systemen moeten in staat zijn deze veranderingen te ondersteunen tegen een adequate kosten-baten verhouding. Door onze samenwerking is Atos Origin in staat met SAP for Insurance een totaaloplossing te bieden die aan de continu veranderende eisen voldoet.”

Optimalisatieprogramma biedt voordelen

Door de inzet van ‘Zorgeloos Verzekeren’ kunnen zorgverzekeraars een verregaande operationele efficiëntie bereiken door een juiste balans te realiseren tussen de organisatie, de processen en de IT infrastructuur. IT managers van zorgverzekeraars creëren met ‘Zorgeloos Verzekeren’ een ‘straight through processing’ voor contact met verzekerden, integratie met zorgverleners, self service, claims afhandeling, financiële administratie en in- en excasso. De oplossing is gebaseerd op een open integratie- en applicatieplatform en maakt gebruikt van wereldwijde best practices. Hierdoor zijn snellere aanpassingen van IT-systemen mogelijk, die reduceren de time-to-market en creëren een hoge interne en externe klanttevredenheid.

‘Zorgeloos Verzekeren’ biedt een hoge mate van flexibiliteit door de snelle invoer van de overeenkomsten met zorgverleners. De oplossing kan daarbij de toekomstige differentiatie in afspraken en tarieven makkelijk ondersteunen. Door analyse van de schadegegevens ligt een doelgerichte zorginkoop binnen handbereik. Indien zorgverzekeraars kiezen voor verzekerden navigatie (bijvoorbeeld door de inzet van preferred providers) is het mogelijk deze optie onmiddellijk te vertalen in de polisvoorwaarden. Door de geïntegreerde gegevensopslag kunnen data-analyses worden verricht, die de veranderingseffecten direct zichtbaar maken. 
 
Bronnen: CRMcentraal & VNSG