De belangrijkste doelstellingen van effectief online bankieren en de manier waarop banken een stabielere en consistentere relatie met hun klanten op kunnen bouwen, worden sinds kort uiteengezet in een nieuw artikel van SDL Web Content Management Solutions divisie, getiteld “De klik met uw klant — Efficiëntie in online bankieren”. In dit artikel wordt gekeken naar redenen waarom klanten trouw blijven aan hun financiële instelling. Daarnaast wordt bekeken hoe online bankieren het vertrouwen en de loyaliteit van de klant kan versterken door de voorwaarden te scheppen voor integratie, persoonlijke benadering en relevantie, de drie pijlers van succesvol online bankieren.
Financiële instellingen worden voortdurend geconfronteerd met ‘het dilemma van stabiliteit’, dat wordt veroorzaakt door de onzekerheid ten aanzien van de loyaliteit van de klant. De overstap naar internet en de cross-sell mogelijkheden van online bankieren, bieden banken en financiële instellingen nieuwe en winstgevende mogelijkheden. Integratie, persoonlijke benadering en relevantie helpen bij het creëren van een online ervaring die zowel beantwoordt aan de behoeften van de klant als lucratieve resultsten biedt voor de bank.
Een steeds groter aantal instellingen is zich bewust van de noodzaak van een op maat gesneden, persoonlijke online benadering van de klant. Uit een onderzoek door Loudhouse Research voor SDL in 2009 bleek dat 66 procent van de internetgebruikers verwacht dat webcontent specifiek op hun wensen en eisen wordt toegesneden. Volgens dit rapport vinden de steeds handiger wordende internetgebruikers “het helemaal niet erg dat zij in de gaten worden gehouden door “Big Brother” of dat er een profiel van hen wordt gemaakt, mits zij hier duidelijk zelf de op maat gesneden vruchten van plukken.” De klant is koning.