De Telegraaf Media Groep investeert in customer relationship management (crm) om consumenten beter te bereiken. Via crm worden klantendata gecombineerd en juist ingezet via diverse media.
Gijsbert Kooper, marketinganalist bij het Klant Kennis Centrum van Uitgeversmaatschappij De Telegraaf, verklaart dat consumenten producten op maat wensen. Daarom moet Telegraaf dichter bij de klant komen en diens wensen leren kennen. De Telegraaf erkent dat de krantenexploitatie geen groeifactor van betekenis blijft. Daarom moet de databerg slim worden gebruikt om klanten te verleiden om andere producten en diensten af te nemen. De database bevat gegevens van 700.000 abonnees en enkele honderdduizenden voormalige abonnees. Tevens zijn de gegevens opgeslagen van 35.000 abonnees van Autovisie en 70.000 abonnees van Privé.
De data van de omroepen Wakker Nederland en Powned zijn gescheiden bestanden, aangezien het juridisch is verboden om een koppeling aan te brengen tussen een publieke omroep en commerciële instelling. De databases bevatten naast naam, adres en woonplaats ook relevante data over gedrag op websites, voorkeuren, welstand en postcodedata. Onlangs is Relatieplanet overgenomen, en dat levert een nieuwe databerg op van honderdduizenden Nederlanders.
Bron: MDweekly