Avanade heeft een nieuwe oplossing ontwikkeld om klanten sneller te binden aan een organisatie. De oplossing is gebaseerd op Microsoft Surface (MS Surface) en kan onder andere worden ingezet door retailers en aanbieders in de financiële- en toerismesector. De oplossingen per sector zijn op maat gemaakt en worden door Avanade afgestemd op de individuele behoeften van de klant.
MS Surface, een computer met een multi-touch tafelscherm, kan worden bediend door aanrakingen op en bewegingen over het scherm. De gebruikersinterface is intuïtief en door meerdere personen tegelijkertijd te bedienen. Informatie wordt weergegeven met behulp van grafieken en afbeeldingen.
Retailers kunnen Avanade’s oplossing inzetten als een virtuele consultant. Dit maakt het mogelijk om informatie over complexe producten overzichtelijk en visueel weer te geven. Producten kunnen hiermee naar wens worden vergeleken en gecombineerd. Meubelwinkels kunnen bijvoorbeeld hun assortiment multimediaal presenteren en elektronicazaken kunnen eenvoudig aantonen welke apparatuur – zoals DVD-spelers, afstandsbedieningen of kabels – geschikt zijn voor een bepaalde televisie.
“Vaak is het assortiment van retailers zo groot dat verkopers niet alle productinformatie kunnen bijhouden”, zegt Erik Lamers, Business Development Director bij Avanade Nederland. “Daarnaast verzamelen klanten zelf al veel informatie voordat ze naar de winkel komen. Hierdoor wordt hun kennis van de producten steeds breder wat het moeilijker maakt om klanten tot in het detail te adviseren per product. Met MS Surface vinden klanten eenvoudig en snel de informatie die ze zoeken. De informatievoorziening is bovendien accuraat en de eerste reacties zijn erg positief.”
Avanade maakt op dit moment plannen om de eerste exemplaren in Nederland te plaatsen. Naast de oplossing voor retailers en de financiële sector werkt Avanade nu ook aan een variant voor de toerismesector. Daarnaast is Surface overal inzetbaar waar interactief advies is gewenst.