Uit Amerikaans onderzoek onder 167 marketing managers, dat in februari is gepubliceerd op Hubspot komt naar voren dat ondernemingen die zicht richten op de verbetering van de interne marketing een prijs per lead betalen van 84 usd, terwijl bedrijven die zicht richten op uitgaande marketing een leadprijs kennen van 220 usd.
B2B-lead verdeling
Het inzetten van interne marketingmiddlen, zoals een corporate website (zoekoptimalisatie), email marketing (nieuwsbrieven, e-mail footers, direct-mail), foldermateriaal (bijv. brochures, cases, whitepapers en visitekaartjes), is vaak goedkoper dan marketing via beurzen, telemarketing en betaalde zoekresultaten. Daarnaast zijn de resultaten beter meetbaar. Interne marketingmiddelen kunnen relatief eenvoudig aangepast worden als blijkt dat er op die manier meer aansluiting gevonden wordt bij de lead.
Ter aanvulling op dit onderzoek geven we onze eigen meetresultaten uit 2007 weer. Hieruit bleek dat klanten met een folder in het selectiepakket ongeveer 5% beter scoren op onze leadservice dan klanten zonder folder in het selectiepakket. Het maakt daarbij niet veel uit of er een uitgebreide bedrijfsfolder in het selectiepakket zit of een eenvoudige fullcolor print in het informatiepakket zit. Daaruit zou je kunnen opmaken dat herkenning en herhaling belangrijkere factoren zijn dan de inhoud van een brochure.
Lees het hele rapport van Hubspot op slideshare