Pieter Both en Flora Wong van Eperium hebben een interessant artikel online gezet dat op basis van cijfers probeert ondernemers actief in ecommerce te wijzen op de veranderingen van consumentengedrag in een kredietcrisis als die zich nu aan het ontvouwen is.
“Klanten zijn door de kredietcrisis prijsbewuster geworden. Aangezien de prijs een belangrijke reden is voor consumenten om een artikel via het web te kopen in plaats van in de winkel, kan dat gunstig uitpakken voor webwinkeliers. Webwinkeliers kunnen dit stimuleren door bijvoorbeeld goedkopere producten in hun assortiment op te nemen, eerder met aanbiedingen rondom de feestdagen te starten en prijzen te verlagen. Loop echter niet blind achter uw concurrent aan! Blijf aan uw propositie en marge denken, maak daarom een ROI voor elke campagne die u doet.”
“Een webwinkelier moet aan meer zaken denken dan alleen die scherpe prijs. Zorg ervoor dat de goede prijs / kwaliteit verhouding van uw assortiment zichtbaar is door gebruik te maken van reviews en vergelijking sites. Retailers die hier geen gebruik van maken lopen het risico een deel van hun omzet mislopen.”
“Ondanks de economische crisis biedt het huidige klimaat nog genoeg kansen. Webwinkeliers kunnen door te luisteren naar hun klanten en creativiteit hun (offline) concurrent voor blijven. De online verkopen groeit minder hard, er zijn echter nog genoeg consumenten die nog nooit of weinig op internet kopen. Die kans is groot dat ook zij prijsbewuster zullen worden en daarom meer online aankopen zullen doen. Zo bekeken ziet de toekomst er dus nog steeds kansrijk uit”