Kopers van software voor Enterprise Resource Planning, welke de logistiek binnen een bedrijf aanstuurt, hebben een sterke voorkeur voor hun huidige ERP-leveranciers – ook als deze eerder slecht werk leverden en budgetoverschrijdingen veroorzaakten.
Dat is één van de belangrijkste bevindingen van een nieuw IDC onderzoek, genaamd “Mid-Market Service Companies’ Enterprise Investment Strategies and Adoption Trends”. Het onderzoek werd uitgevoerd door IDC in opdracht van Unit 4 Agresso, als onderdeel van de driemaandelijkse AppStats Survey, onder meer dan 250 bedrijven wereldwijd.
Volgens het onderzoek geeft 83 procent van de ondervraagden aan dat ze opnieuw software zullen kopen van dezelfde aanbieder, ondanks dat in het verleden extra kosten zijn gemaakt na de implementatie, omdat de software niet de flexibiliteit bood om in te spelen op veranderingen in het bedrijf. Dit is vooral opmerkelijk, omdat meer dan de helft van de ondervraagden ook aangeeft dat ze elk jaar te maken hebben met significante veranderingen (zoals overnames, procesveranderingen, nieuwe producten of diensten).
Zulke veranderingen in de organisatie vereisen vaak aanpassingen in het ERP-systeem, wat een vervelend en kostbaar proces is bij vrijwel alle ERP-pakketten die op de markt zijn. Als belangrijkste redenen voor een systeemverandering werden genoemd fusies en overnames (35%), nieuwe bedrijfsstrategie (31%), reorganisatie of verandering van de bedrijfsstructuur (27%) en nieuwe wensen van klanten (26%).
“Bedrijven moeten zich beseffen dat ERP-systemen vaak verborgen kosten met zich meebrengen na de initiële implementatie”, zegt Albert Pang, director of enterprise applications research bij IDC. “Veel gebruikers zouden zich moeten afvragen of ze wel bij hun huidige leverancier van ERP-systemen moeten blijven. Het lijkt alsof degenen die klakkeloos bij hun ERP-aanbieder blijven niet bereid zijn om na te denken over een nieuwe, misschien wat minder bekende leverancier. Blijkbaar bestaat er een soort weerzin tegen verandering, of hebben zede hoop verloren dat de kosten ooit een halt toegeroepen kunnen worden.”
“Wij zien vaak dat bedrijven gefrustreerd raken over de kosten van het aanpassen van de bestaande software, en vervolgens een nieuwere versie van dezelfde software kopen om kosten te besparen”, zegt Ton Dobbe, VP Product Marketing bij Unit 4 Agresso. “Je hoeft geen wiskundige te zijn om te snappen dat dit niet gaat werken. De enige manier om deze vicieuze cirkel van behoefte-uitgave-behoefte-uitgave te doorbreken is om flexibiliteit na de implementatie hoger op het prioriteitenlijstje te zetten – en ERP-software aanschaffen die snel en gemakkelijk aan te passen is aan organisatieveranderingen.”