Selecteer een pagina

Microsoft heeft een belangrijke stap gezet in het omschakelen van traditionele softwareverkoop naar ’software plus services’. Het bedrijf lanceerde nieuwe formules voor de hosting van Exchange, Sharepoint, Communications Server en Live Meeting. Daarin blijft het traditionele verkoopnet van Microsoft een belangrijke rol spelen, benadrukken Microsoft toplui.
De nieuwe formules werden aangekondigd tijdens het Microsoft Worldwide Partner Conference, deze week in Houston (Texas). Exchange zal worden aangeboden voor 12 dollar per gebruiker en per maand. Sharepoint kost 7,25 dollar, Office Communications Server 2,5 dollar en Live Meeting 4,5 dollar. De vier samen zullen worden aangeboden als Microsoft Business Productivity Suite voor 15 dollar.
Daarnaast lanceert Microsoft ook beperkte versies van Sharepoint en Exchange, speciaal gericht op werknemers zonder pc-werkplek. Exchange Online Deskless Worker en Sharepoint Online Deskless Worker bieden, respectievelijk, e-mail plus kalender en een read-only toegang tot documenten in Sharepoint. Beide samen zullen 3 dollar per maand kosten.
De nieuwe formules gaan deel uitmaken van Microsoft Online Services, het hosting-aanbod van Microsoft voor bedrijven. Het principe bij Microsoft Online Services is dat Microsoft de hosting verzorgt van zijn toepassingen, maar dat het aanbod gecommercialiseerd wordt door partners.
Microsoft bood al een tijdje aan klein aantal grote klanten (bedrijven met meer dan 5.000 werknemers) toegang tot online versies van Exchange en Office Communications Server. Dat aanbod wordt nu veralgemeend naar alle bedrijven. Daarnaast biedt Microsoft ook een online versie van zijn CRM software.
Microsoft tracht zijn partners gerust te stellen dat het hosting model hun inkomsten niet in gevaar brengt. Partners zullen 12% krijgen van de opbrengst in het eerste jaar telkens wanneer ze een klant aanbrengen, en vervolgens 6% voor elk volgend jaar. Bovendien, zo benadrukte Microsoft-toplui dinsdag, kunnen de partners geld verdienen aan integratie (bijvoorbeeld tussen de gehoste Exchange en de software van de klant) en aanpassingen op maat (bijvoorbeeld van Sharepoint).
Die argumenten overtuigen momenteel nog niet alle partners. Tom Struye, sales manager van Computacenter in België reageert via e-mail vanaf de Partner Conference. “Wij zijn niet onverdeeld gelukkig omdat we toch een stuk van de markt in handen zien gaan van Microsoft via dit hostingmodel”, aldus Struye, “Maar we hebben we nog extra informatie nodig alvorens een gefundeerde mening te kunnen vormen.”
Ook andere partners die al enige tijd deze formule gebruiken zijn niet onverdeeld enthousiast over het model. Mitchell Cannady directeur bij Spinnaker Network Solutions Inc., een bedrijf in de Verenigde Staten geeft aan dat de huidige marge op Dynamics CRM Online is een aardige fee, maar nie iets waar je een bedrijf omheen kunt bouwen. Cannady zegt dat: “Microsoft zeer agressief de markt op gaat als het gaat om het generen van leads door 30 dagen gratis proefaccounts via de Microsoft website”.