Selecteer een pagina

Niet alledaags, een dochter van een grote financiële instelling die voor CRM een totaal ander product kiest dan het moederbedrijf – en ook een ander softwaremodel, want Fortis Investments ging met Salesforce voor SaaS en drukt dat model ook door bij de overgenomen ABN Amro-divisie.
“Laat mij dit al onmiddellijk duidelijk stellen: wij zijn wel de asset management business van de Fortis Groep, maar we zijn een onafhankelijk bedrijf met een eigen raad van bestuur”, steekt Sara Mathijs van wal, business development project manager bij Fortis Investments. “Uiteraard blijft de groep onze grootste klant, maar wij werken onafhankelijk, met een eigen beleid en ook een andere cultuur.”
Die onafhankelijkheid kwam tot uiting toen de instelling een paar jaar geleden een nieuw CRM-systeem moest kiezen. Fortis Investments werkte al jaren met Siebel. “Dat was echt een ‘over-customized’ systeem geworden, bijzonder complex en daardoor ook erg traag, op sommige schermen moest je wel 45 seconden wachten”, zegt Mathijs. “Bovendien had de man die het allemaal door en door kende de groep verlaten. We stonden dan voor de keuze: ofwel een nieuwe versie van Siebel aankopen, ofwel iets totaal anders. En het werd Salesforce, dat we samen met 2020 Management als partner hebben geïmplementeerd.”
Salesforce is sedert midden 2005 in gebruik als end-to-end salesmanagementsysteem. Tot grote tevredenheid van de gebruikers, zo bleek uit een onderzoek dat in november 2006 werd uitgevoerd. Bijna tweederde van de ondervraagden maakte dagelijks gebruik van het systeem en zowat driekwart vond dat het een grote verbetering was in vergelijking met Siebel. “En dat gebruik en die tevredenheid zijn sindsdien alleen maar toegenomen”, stelt Mathijs.
Maar misschien was de flexibiliteit wel het belangrijkste argument. “Een wijziging in Microsoft Dynamics moest via IBM en het development center in India lopen. Soms duurde het drie weken voor een kleine verandering, en grotere wijzigingen werden gegroepeerd in roll-outs per kwartaal, maar als je dan net een deadline gemist had, kon je soms zes maanden wachten. En dat kan gewoon niet voor een snelgroeiende business als asset management”, beklemtoont Mathijs, “bij ons verandert er voortdurend wat, wij moeten ons bijzonder snel kunnen aanpassen aan de markt. Bovendien: het CRM-systeem van ABN Amro op hetzelfde niveau krijgen als het onze zou minstens zes maanden ontwikkeling gevraagd hebben, en die tijd was er gewoon niet.”