AKO startte als een van de eersten in Nederland een online boekenwinkel. Inmiddels worden 180.000 boeken via de webhop aangeboden. Het steeds groeiende assortiment en de snelle internetontwikkelingen zorgden voor de wens voor een nieuw systeem dat meer aansloot op de veranderde behoeften en wensen van de consument met meer toekomstperspectief. De keuze viel op het SANA e-commerce platform van ISM eCompany.
E-commerce manager Nicole Bunink vertelt: “AKO heeft 100 fysieke winkels, veelal op A-locaties. Via de website verkopen we alleen boeken, in totaal zo’n 180.000 stuks. Natuurlijk werken we zo veel mogelijk multichannel. Synergie in huisstijl, promoties en acties tussen webwinkel en fysieke verkooppunten is heel belangrijk. Ons oude e-commerce platform was vrij complex en bestond uit veel maatwerk. Het voldeed niet meer aan onze veranderde eisen.”
Eigentijdse e-commerce
“In 2005 hebben we een pitch georganiseerd voor een nieuw, eigentijds e-commerce platform. ISM heeft deze gewonnen. In januari 2006 zijn we begonnen met de implementatie van het SANA e-commerce platform en tegen de zomer stond het,” vervolgt Bunink. “De nieuwe webwinkel voldoet aan de huidige eisen. Het heeft bijvoorbeeld vele mogelijkheden tot uitbreiden en aanpassen van de verschillende onderdelen en zaken als bestelprocess en winkelmandje zitten er standaard in. Bovendien is ISM een betrouwbare partner in e-business en e-commerce, die de nodige expertise meebrengt. Dit helpt ons het systeem optimaal te benutten.”
Marketingformules
Bunink licht de hedendaagse vereisten toe: “Belangrijk is dat de nieuwe webwinkel veel gebruiksgemak biedt bij de inzet en afhandeling van allerlei marketingacties. Formules als ‘drie voor de prijs van twee’ zijn snel geïmplementeerd. Het content management systeem biedt sowieso meer mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan het aanmaken van nieuwe pagina’s, shop in shop constructies en mooie actiepagina’s. En natuurlijk ziet de webshop er mooier en professioneler uit.”
Blijven sleutelen
“Onze backoffice processen lagen al redelijk vast doordat we al jaren met een webshop werkten. We wisten dan ook goed wat we wilden. ISM eCompany vulde dat aan met haar eigen expertise. Daar hebben we zeker van geprofiteerd en dat blijven we ook doen. Want internet is een zeer snel medium en al sturend op conversie blijf je aan de shop sleutelen. We zijn bijvoorbeeld nu bezig met het doorvertalen van een huisstijlwijziging naar de webwinkel. Het SANA e-commerce platform biedt alle mogelijkheid voor aanpassing en uitbreiding in de toekomst.”
Bronnen: CMScentraal & ISM eCompany