Selecteer een pagina

Broekhuyzen Horecagroothandel uit Noordwijkerhout is leverancier van dranken, diepvries- en koelverse producten voor de horeca. De historie van dit bedrijf gaat terug naar 1918 toen Broekhuyzen BV in 1918 werd opgericht als aardappelhandel. In december 2014 werden de eerste contacten gelegd met het Nederlands Kenniscentrum door directeur Rick de Heij. Hij zocht naar een nieuw ERP systeem voor zijn bedrijf. Er was al gekeken naar Microsoft Dynamics NAV maar hij wilde toch echt meerdere opties onderzoeken.

Benodigde functionaliteiten voor nieuw in te voeren ERP software

Dhr. de Heij had een uitgebreid functionaliteitslijstje voor de nieuw in te voeren ERP software opgesteld. Het nieuwe systeem moest goed uit te breiden zijn in de toekomst omdat het bedrijf groeide. Het ERP systeem zou ook te koppelen moeten zijn met de in gebruik zijnde bestelapplicaties die binnen het bedrijf operationeel waren. Binnen de ERP software moest alle informatie rondom prijslijsten en artikelen alsmede groepen artikelen (met bijbehorende codes etc..) gehuisvest kunnen worden. Rick de Heij vond het ook belangrijk dat met de nieuwe ERP software gemakkelijk rapportages gegenereerd konden worden en dat er een complete voorraadbeheermodule in zou zitten. Ook zouden er diverse calculaties met de software gemaakt moeten kunnen worden. Er moest ook goed inzicht verkregen kunnen worden in de bruto marges tussen inkoop en verkoop. De gegevens die uit het ERP systeem zouden komen, moesten ook goed te exporteren zijn naar Excel.

ERP selectie van het Nederlands Kenniscentrum voor Broekhuyzen

Door het Nederlands Kenniscentrum werd de complete functionaliteitslijst bestudeerd en werd gezocht naar ERP leveranciers met brede ervaring in groothandelsbedrijven. Ook de schaalgrote van het bedrijf en diverse andere parameters werden meegenomen voor het uiteindelijke advies. ERP leveranciers als Agion (SAP partner), Exact en Pantheon Automatisering zouden prima in staat zijn de functionaliteitslijst te incorporeren binnen hun ERP omgeving. Rick de Heij mistte evenwel leveranciers die daadwerkelijk bewijsbare ervaring hadden opgedaan met de horecagroothandel, bovendien stond het eerder door hem bekeken Microsoft Dynamics Navision niet op de lijst. Het Nederlands kenniscentrum gaf aan dat de drie geselecteerde leveranciers wel ervaring hadden met zijn branche en dat bovendien een Microsoft oplossing te duur zou zijn gezien de licentiestructuur en het maatwerk dat eventueel nodig zou zijn. In april 2016 ging dhr. de Heij aan het werk met een adviesbureau maar hij nam Agion mee in de selectie. Uiteindelijk werd gekozen voor SAP Business One van leverancier Asecom.

We hebben uiteindelijk voor SAP Business One gekozen, niet van partner Agion maar Asecom. De reden hiervoor is dat Asecom bekend was met onze branche en vooral omdat zij een eigen WMS (Warehouse Management System) ontwikkeld hebben en dat had Agion niet. Zij begrepen onze organisatie het beste van de geselecteerde leveranciers.

Over Asecom

Asecom is SAP-partner van het eerst uur. Deze ERP leverancier en implementatiespecialist van SAP heeft vestigingen in Breda en Wijchen. Asecom heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot één van de grootste SAP-specialisten van Nederland voor het MKB. Asecom richt zich onder andere op productie- en assemblagebedrijven, de retail, groothandelsbedrijven alsmede service- en onderhoudsbedrijven. Asecom is lid van ‘United VARs’, een wereldwijde gemeenschap van SAP-partners die elkaar helpen bij het uitrollen van internationale grensoverschrijdende projecten. Per land is er slechts 1 SAP partner hiervoor aangewezen.

Warehouse Management van Asecom

Asecom levert een eigen ontwikkelde scanoplossing voor het automatiseren van logistieke processen. Deze WMS oplossing is uitermate geschikt voor bedrijven met een intensief logistiek proces. Het zorgt voor verbetering van voorraadbeheer, locatiebeheer, orderpicking en tracking & tracing. Met WarehousePro van Asecom behoren papieren picklijsten tot het verleden door RF (Radio Frequency – draadloze) scanning. Met behulp van RF wordt het ontvangen en leveren van goederen met serie- of batchnummering een kwestie van barcode scanning. Meer over de WMS oplossingen van Asecom leest u hier.


Dit artikel is tot stand gekomen naar aanleiding van een succesvolle match tussen informatieaanvrager en ERP softwareaanbieder of ter illustratie van een naar tevredenheid afgerond selectieproces. Bij de publicatie van dit artikel is rekening gehouden met de belangen van beide partijen, reviews zijn daarom soms anoniem geschreven. Alleen als aanvragers daar toestemming voor geven, worden zij met naam en toenaam genoemd.

Vraag ons software informatiepakket aan en ontvang gerichte informatie over softwareleveranciers die aan uw specifieke softwarevraag voldoen. Ontvang reviews van gebruikers, introductievideo’s en onze handige checklist.

U krijgt rechtstreeks toegang tot ons selectiehulpplatform zodat u allerlei vragen kunt stellen aan leveranciers van ERP software. Zo komt u tot een afgewogen beslissing en start u het selectieproces met voldoende kennis en achtergrondinformatie. De vervolgstappen bestaan onder meer uit het uitnodigen van diverse softwareleveranciers voor een gesprek en het bezoeken van de Kennisdag van het Nederlands Kenniscentrum.