Het in s-Hertogenbosch gevestigde Dakned B.V. is een veelzijdige vakgroothandel voor platdakmaterialen. Het bedrijf levert aan dakdekkers, bouwbedrijven, installateurs en diverse andere bouwgerelateerde ondernemingen. In november 2015 nam projectleider Fred Kieboom contact op met het Nederlands Kenniscentrum. Hij zocht gerichte informatie over mogelijke ERP systemen en bijbehorende potentiële leveranciers voor zijn bedrijf. Circa 8 gebruikers zouden met het nieuwe systeem in de toekomst moeten gaan werken. Op het moment van de informatieaanvraag maakte men binnen het bedrijf gebruik van Snelstart maar dat vond ook de directie niet meer toereikend. Men wilde orderstromen kunnen scheiden en met één druk op de knop de marges per project of per klant tevoorschijn kunnen toveren. Het wensenlijstje van Dakned ging ook gelijk de diepte in. Veel praktische automatiseringswensen zouden binnen het nieuwe ERP systeem moeten worden gerealiseerd. CRM functionaliteit was niet strikt noodzakelijk. De goederenstroom moest inzichtelijk worden gemaakt, de facturatie moest geautomatiseerd worden en men moest gewoon sneller bepaalde informatie kunnen oproepen.
Andere wensen voor het in te voeren ERP systeem van Dakned B.V.
Naast eerdergenoemde wensen moesten de medewerkers van Dakned bij inkomende goederen gelijk kunnen zien wat rechtstreeks naar de balie moest worden gezonden en wat naar het magazijn moest gaan om door te verkopen. De goederenstroom moest dusdanig worden gecodeerd dat gelijk duidelijk werd waar bepaalde producten heen moesten gaan, dat gold voor zowel de inkomende als de uitgaande goederenstroom En dan nog een praktische wens; zou het niet mogelijk zijn dat als een complete pallet geprijsd zou worden en er artikelen van die pallet los verkocht zouden worden, dat het systeem dan gelijk uitrekent wat de stuksprijs was van dat artikel?
Dakned wilde met het nieuwe ERP systeem zowel brutoprijzen als de verkoopprijzen gaan bepalen. De marges per omzetgroep moeten duidelijk zijn. Het facturatieproces mocht ook wel verbeterd worden, dat ging nog steeds bonnetje voor bonnetje. Naast alle praktische logistieke wensen wilde men ook vanaf huis kunnen inloggen in het systeem.
Software selectietraject ERP systeem
Ondanks de vele praktische en gedetailleerde behoeften en automatiseringswensen, waren er diverse softwareleveranciers die potentieel aan de wensen van Dakned zouden kunnen voldoen. Uit de database van het Nederlands Kenniscentrum matchte de SAP oplossing van Agion en diverse andere partijen zoals AGP Business Software, HB, Afas, Exact Nederland alsmede Logic4. Met vier partijen werd intensief gesproken in vergadersessies die in totaal twee dagen bestreken. Uiteindelijk bleef er een shortlist over van Afas en HB software.
We hebben gekozen voor Afas. De reden is dat het een online pakket is en daar hadden we de voorkeur voor. Het is een totaalpakket met een goede prijs voor het aantal gebruikers. Het sluit voldoende aan bij onze eisen en het gaf de beste balans. De implementatie gaat na de zomer van 2016 beginnen en we hopen 1 januari 2017 live te gaan.
Over AFAS
AFAS is van origine een familiebedrijf en is ontstaan na een management buy-out uit Getronics. Het eerst opgezette bedrijf AFAS Automatisering kreeg daarna de naam ‘AFAS Software B.V’. In 1999 werd ‘AFAS Personele Systemen opgericht’, die werk maakte van HR- en Payrollsoftware. In 2002 zijn beide BV’s gefuseerd en sindsdien gaat deze softwareleverancier door het leven als AFAS Software. AFAS levert bedrijfssoftware alsmede HRM oplossingen inclusief een volledig systeem voor enterprise resource planning (ERP) voor het midden- en kleinbedrijf en is sterk in branches als de accountancy, het onderwijs, de zorgsector, de handel en het verenigingswezen. AFAS heeft zeker ook in Nederland een sterke naam opgebouwd in personeelsinformatie en salarisadministratie.
Dit artikel is tot stand gekomen naar aanleiding van een succesvolle match tussen informatieaanvrager en ERP softwareaanbieder of ter illustratie van een naar tevredenheid afgerond selectieproces. Bij de publicatie van dit artikel is rekening gehouden met de belangen van beide partijen, reviews zijn daarom soms anoniem geschreven. Alleen als aanvragers daar toestemming voor geven, worden zij met naam en toenaam genoemd.
Vraag ons software informatiepakket aan en ontvang gerichte informatie over softwareleveranciers die aan uw specifieke softwarevraag voldoen. Ontvang reviews van gebruikers, introductievideo’s en onze handige checklist.
U krijgt rechtstreeks toegang tot ons selectiehulpplatform zodat u allerlei vragen kunt stellen aan ERP softwareleveranciers. Zo komt u tot een afgewogen beslissing en start u het selectieproces met voldoende kennis en achtergrondinformatie. De vervolgstappen bestaan onder meer uit het uitnodigen van diverse softwareleveranciers voor een gesprek en het bezoeken van de Kennisdag van het Nederlands Kenniscentrum.