In oktober 2014 kreeg het Nederlands Kenniscentrum een informatieaanvraag van de firma Storm Industriediensten. Dit bedrijf is een specialist in industriële reiniging en werkt met 300 medewerkers verspreid door het hele land. Naast de primaire werkzaamheden doet Storm ook aan klein technisch onderhoud en operationele assistentie zoals het bedienen van industriele installaties. Storm was op zoek naar een nieuw CRM systeem en had een aantal specifieke wensen.
Baat bij zwaardere CRM software
De softwarevereisten die Storm Industriediensten stelde aan het nieuwe in te voeren CRM systeem waren vergelijkbaar met eisen die door bedrijven van vergelijkbare schaal worden gesteld. Vooral als men werkt vanuit verschillende vestigingen wordt de behoefte om vanuit één centraal CRM systeem te werken steeds groter. Daar komt nog eens bij dat bedrijven die werken in technische sectoren, te maken krijgen met een steeds groter wordende documentenvoorraad en opdrachtgevers die eisen dat het bedrijf werkt op basis van vast omlijnde protocollen en methodieken. Een iets zwaarder CRM systeem kan deze informatieopslagbehoefte meestal beter aan. Storm had ook een aantal branchespecifieke eisen voor de nieuwe CRM software zoals het kunnen genereren en centraal opslaan van bijvoorbeeld werkvergunningen, handboeken en procedures en dat alles vanuit één centrale database.
Keuze voor CRM van Salesforce
Waarom het bedrijf uiteindelijk koos voor de CRM gigant Salesforce is nog niet geheel duidelijk, maar de belangrijkste reden waarom zij hiervoor kozen was omdat het bedrijf er al ervaring mee had. Het geijkte softwareselectie traject van eerst een longlist opstellen en werken naar een shortlist werd overgeslagen. Meerdere informatieaanvragers van het Nederlands Kenniscentrum kwamen in 2015 terecht bij Salesforce, maar waarom eigenlijk? Misschien is de intentie van de CRM software van Salesforce een goede reden. Zoals de CRM softwareleverancier het zelf formuleert;
Als gebruiker hoef je niet langer hele reeksen spreadsheets, e-mails en databases door te spitten. Alles wat je nodig hebt, wordt centraal opgeslagen en is toegankelijk vanaf elke willekeurige locatie. Je kunt bezoeken vastleggen, actie ondernemen op leads, samenwerken aan verkoopkansen en realtime dashboards bekijken. En dat allemaal op je mobiel, op kantoor of gewoon thuis.
CRM software en de marktontwikkelingen
Al bijna de helft van de markt voor Customer Relationship Management (CRM) software is gebaseerd op de cloud. Dat blijkt uit in mei 2015 gepubliceerde cijfers van onderzoeksbureau Gartner. Salesforce leidt die CRM markt met een aandeel van 18,4 procent. De Top 10 van CRM aanbieders was goed voor 60 procent van de omzet in 2014 met een bedrag van 14 miljard dollar, een groei van 14 procent ten opzichte van een jaar eerder. Na Salesforce bekleedt SAP de tweede plaats met 12,1 procent marktaandeel en Oracle de derde plaats met 9,2 procent. Zeker de helft van de markt bestaat nog altijd uit kleinere spelers. Salesforce, IBM en Microsoft waren de snelste groeiers.
Heeft u behoefte aan informatie over CRM software? Heeft u vragen over de wijze waarop u een software selectieproces organiseert of zoekt u specifieke implementatiepartners? Vraag ons software informatiepakket aan!
Dit artikel is tot stand gekomen naar aanleiding van een succesvolle match tussen CRM aanvrager en CRM softwareaanbieder of ter illustratie van een naar tevredenheid afgerond selectieproces. Bij de publicatie van dit artikel is rekening gehouden met de belangen van beide partijen, reviews zijn daarom soms anoniem geschreven. Alleen als aanvragers daar toestemming voor geven, worden zij met naam en toenaam genoemd.
Geraadpleegde bronnen: www.emerce.nl