Er zijn in principe maar een paar bepalende redenen waarom bedrijven overwegen CRM software aan te schaffen. Een gebrek aan overzicht wordt vaak genoemd. Informatie staat op verschillende systemen en dat maakt snel schakelen lastig. Er wordt bijvoorbeeld teveel tijd besteed aan het terugvinden van E-mails of gegevens van klanten. Ook kan het zijn dat een onderneming gestructureerd gegevens van klanten wilt opslaan om daar later van te kunnen profiteren. Het maken van maandelijkse of jaarlijkse rapportages gaat nu eenmaal makkelijker als gegevens centraal worden opgeslagen in een CRM systeem. Buiten al deze praktische redenen, kan groei van een organisatie de onderliggende drive zijn om met behulp van CRM software professioneler aan relaties met klanten te werken.
Wensen voor CRM software
Het wensenlijstje voor CRM software kan heel lang of juist heel beperkt zijn. Een projectontwikkelaar in vastgoed kwam in september 2014 met een gerichte CRM vraag naar het Nederlands Kenniscentrum. De organisatie wilde een betaalbare CRM oplossing om contacten te beheren, makkelijker de communicatie met klanten terug te zoeken en als het even kan moest de software ook gekoppeld kunnen worden aan nieuwsbriefsoftware zoals Mailchimp en de administratie. Bovenaan het verlanglijstje stond een CRM oplossing die op elke locatie te benaderen was en op elk device kon worden geopend. Bovendien wilde ze niet meer dan € 100,- per gebruiker per jaar besteden. Na advies van het Nederlands Kenniscentrum betreffende een longlist van vier CRM leveranciers, koos het bedrijf voor CRM van Zoho vanwege de compleetheid en schaalbaarheid van deze software.
Over Zoho
Wereldwijd werken inmiddels zo’n 10 miljoen gebruikers met Zoho online tools. Zoho Corporation, de moedermaatschappij van Zoho.com, ManageEngine en WebNMS, is in 1996 begonnen als AdventNet en is in 2009 omgedoopt tot Zoho. CRM van Zoho bestaat inmiddels uit een lange lijst apps in de categorieën ‘sales & marketing’, ‘email & collaboration’, ‘help desk’, ‘finance’, ‘HR’, en ‘business process’, modulaire apps die allemaal via de cloud te benaderen zijn. Net als bijna elke andere CRM leverancier biedt Zoho zeer laagdrempelige abonnementen in de hoop dat bedrijven die Zoho apps gebruiken, na verloop van tijd willen opschalen. Zoho Corporation is niet beursgenoteerd, de Amerikaanse en Indiase hoofdkantoren zijn respectievelijk gevestigd in Pleasanton Californië en in Chennai waar 90% van Zoho’s medewerkers kantoor houden . Het bedrijf heeft ook kantoren in Londen, Tokio, Beijing en Austin.
Dit artikel is tot stand gekomen naar aanleiding van een succesvolle match tussen CRM aanvrager en CRM softwareaanbieder of ter illustratie van een naar tevredenheid afgerond selectieproces. Bij de publicatie van dit artikel is rekening gehouden met de belangen van beide partijen, reviews zijn daarom soms anoniem geschreven. Alleen als aanvragers daar toestemming voor geven, worden zij met naam en toenaam genoemd.
Heeft u behoefte aan informatie over CRM software of heeft u vragen over de wijze waarop u een software selectieproces organiseert? Vraag ons software informatiepakket aan!