CRM software op maat laten maken of laten customizen door een CRM softwareleverancier kan in de papieren lopen. Toch doen bedrijven dat omdat de noodzaak voor maatwerk erg hoog is. En tegenwoordig bestaan er diverse platformen waarmee software betrekkelijk makkelijk te ontwikkelen is. Het Belgische LED-AD levert en verhuurt allerlei LED-installaties en schermen voor events en reclamecampagnes. Het bedrijf gebruikte CRM van Salesforce maar wilde toch op gezette tijden wat zaken op maat laten maken en besloot volledig af te stappen van de Salesforce omgeving.
CRM softwarevereisten van LED-AD
LED-AD wilde data van contacten en contactgegevens kunnen volgen en mails kunnen versturen naar prospects. Het nieuwe CRM pakket zou voornamelijk voor de sales worden ingezet. De CRM software moest vooral overzichtelijk zijn en de bedoeling was dat klanten gevolgd kunnen worden en door middel van acties benaderd kunnen worden. LED-AD wilde ook een overzichtelijke geschiedenis kunnen aanleggen per relatie. Het reeds gebruikte SalesForce was op zich prima, maar vanwege de kosten en de flexibiliteit wilde het bedrijf toch wat anders. De softwarevereisten waren dusdanig beperkt dat het zelf ontwikkelen van de software tot de mogelijkheden behoorde.
Waar u op moet letten als u op maat CRM software laat ontwikkelen?
Als u echt iets op maat wilt ontwikkelen, dan lijkt het zelf inhuren van eigen softwareontwikkelaars de enige oplossing. Het zelf (laten)ontwikkelen van CRM software kan evenwel, afhankelijk van de complexiteit van de te ontwerpen software, 1,5 tot 2 jaar duren. De vraag is dan weer of de investering het uiteindelijk waard is. Bovendien zult u op gezette tijden waarschijnlijk ook weer zelf uw CRM software moeten laten aanpassen als uw bedrijf in de toekomst verandert of evolueert. Veel bedrijven kiezen om het niet zelf te doen, helemaal als er veel functionaliteit wordt gezocht. Er zijn namelijk steeds meer SaaS CRM-oplossingen waaronder ook grotere softwareleveranciers die Platform-As-A-Service (Paas) software ontwikkelen zodat externe ontwikkelaars zelfstandig door kunnen bouwen op een beproefd concept. Specifiek maatwerk of een uitbreiding wordt dan gebouwd op een bestaand platform.
Hoe eenvoudiger de nieuwe CRM applicatie moet worden, hoe groter de kans dat u het zelf lukt om snel en efficiënt eigen CRM software te ontwikkelen. Voor bepaalde deelprocessen in een bedrijf hoeft zeker geen volledige CRM functionaliteit te worden ingekocht. Maar als u in de toekomst groei verwacht, dan is het zeker zinvol om alvast iets groter in te kopen.
Dit artikel is tot stand gekomen naar aanleiding van een succesvolle match tussen CRM aanvrager en CRM softwareaanbieder of ter illustratie van een naar tevredenheid afgerond CRM software selectieproces. Bij de publicatie van dit artikel is rekening gehouden met de belangen van beide partijen, reviews zijn daarom soms anoniem geschreven. Alleen als aanvragers daar toestemming voor geven, worden zij met naam en toenaam genoemd.
Heeft u behoefte aan informatie over CRM software of heeft u vragen over de wijze waarop u een software selectieproces organiseert? Vraag ons software informatiepakket aan!