Doordat de cloud tot ontwikkeling wordt gebracht als dominant model en CRM verkopers de verticale expertise promoten, verdringt CRM software ERP als de meest waardevolle applicatie van bedrijven.
ERP verkopers met industrie-specifieke oplossingen blijven unieke CRM mogelijkheden aanbieden, maar de markt is ook goed vertegenwoordigd door de niche CRM verkopers die de verticale markt opgaan. Deze niche CRM verkopers richten zich voornamelijk op financiële diensten en levenswetenschappen. De nadruk op CRM is zo uitgesproken dat CRM ERP kan vervangen als meest waardevolle bedrijfsapplicatie.
Rebecca Wettermann, VP van de onderzoeksafdeling van Nucleus Research: “CRM is niet meer alleen voor de verkoop- en marketingmedewerkers. De data is beter werkbaar en recenter dan het geval is bij de steeds ouder wordende ERP applicaties.”
Dit verschijnsel zorgt voor extra druk op grote CRM spelers zoals Oracle, Microsoft Dynamics en IBM om meer industrie-specifieke CRM mogelijkheden in te bouwen of te verwerven voor hun eigen aangeboden CRM software. Afgezien van overnames, blijkt het echter dat zij ondanks hun fortuin gelimiteerde invloed zullen hebben op niche CRM verkopers.
Wettermann: “Microsoft heeft veel werk verricht op CRM gebied, maar de bruikbaarheid is meer horizontaal en bevat zaken zoals het opzetten van goede industrie sjablonen, zodat klanten zich kunnen concentreren op wat goed is voor hun bedrijf. Om aandeel te verkrijgen zal er gelet moeten worden op aankopen zoals het geval was bij de overname van Silverpop door IBM. Daar ging het weliswaar meer om marketingdiensten.”