Er werd in 2013 wereldwijd 14.4 miljard dollar uitgegeven aan BI en analyse ondernemingssoftware. Dit is een toename van 8% vergeleken met de uitgaven van 2012. Ook in 2014 blijft SAP zijn marktleiderschap aantonen op het gebied van BI en analyse. Dit softwarebedrijf heeft in 2013 3.1 miljard dollar aan omzet verdiend op het gebied van BI en analyse software. Dit betekende voor het softwarebedrijf een toename van 5.5% vergeleken met 2012.
Oracle was de tweede grootste verkoper en verdiende aan zijn verkopen in 2013 1.9 miljard dollar. Dit betekende voor de softwareverkoper een toename van 2.1%.
De belangrijkste punten van de marktaandeelanalyse zijn:
- Het aandeel van wereldwijde business intelligentie (BI) en analyse software, bestaande uit BI platforms, zakelijke prestatiemanagement (CPM) suites, analyseapplicaties en geavanceerde analyse bedroeg in 2013 14.4 miljard dollar, een 8% toename vergeleken met de omzet van 2012;
- SAP domineert de BI en analysemarkt met een 21.3% aandeel in 2013;
- Gartner maakte bekend dat de helft van BI en analyse uitgaven afkomstig zijn van bedrijven en de andere helft door data-ontdekkingsvereisten;
- Big Data investeringen vinden plaats buiten traditionele BI en experimentele silo’s, infrastructuur en diensten;
- Gartner geeft aan dat IT budgetten laag zijn en IT geleide traditionele BI tools vaak worden gekocht. Leidende verkopers waaronder SAP blijven zich richten op potentiële klanten in sub-markten;
- 50% van de organisaties denkt erover na om BI in de cloud te kopen;
- Analyse tools worden strategischer;
- Analyse applicaties en prestatiemanagement brachten 2 miljoen dollar aan omzet op in 2013.