Selecteer een pagina

Het komt vaak voor dat bedrijven meteen de optimale winst willen behalen door meer aan te bieden en een bredere klantenbase te bereiken. Hoewel deze aanpak werkt voor bepaalde bedrijven zoals Walmart en Amazon.com, is dit vaak een doodsklok voor anderen.

Casey Graham van The Rocket Fuel Company gaf in een interview aan dat hij zijn klanten altijd adviseert om een niche, kleinere markt te zoeken en daar het beste in te zijn. Hij geeft aan dat hij zijn klanten aanraadt om deze kleinere markt te domineren. Een grote aanpak betekent dat veel middelen, tijd, energie en een groot plan van aanpak ingezet moeten worden. Voor kleine bedrijven die ‘kleine reuzen’ willen zijn is de beste aanpak om de tijd en financiën in te zetten om steeds achter 2 zaken te komen:

  1. Hoe kan ik mijn bestaande klanten beter van dienst zijn?
  2. Hoe kan ik de marges verhogen voor het product dat ik nu verkoop?

Goed geïmplementeerde klantrelatiemanagement CRM software kan deze vragen goed beantwoorden. Bij een bedrijf dat honden uitlaat en een solide klantenbase heeft is de beste aanpak om tijd te steken in het bouwen van een strategie die verzekert dat de bestaande klanten de beste diensten krijgen. Vaak besteden bedrijfseigenaren veel tijd aan het nadenken over het stimuleren van nieuwe aanbiedingen waardoor zij te weinig tijd besteden aan het volledig tevreden stellen van hun bestaande klanten. CRM kan helpen door enquêtes te analyseren. Ook kunnen vaste klanten gemakkelijk gefiltreerd worden met
CRM software.

Op het gebied van marges besteden sommige bedrijven zoals Starbucks en Coca Cola veel tijd aan het continu verbeteren van hun interne opties. Dit is een goede aanpak. Met CRM software kunnen de belangrijke prestatie-indicatoren van bedrijven ook worden gemeten. Deze CRM data helpt bedrijven de uitgaven verlagen en het bedrijf steeds te verbeteren. Binnen het CRM verbeteringsproces worden klanten en producten beter begrepen waardoor bedrijven steeds het beste kunnen aanbieden aan een specifieke klantengroep. Het exact weten wat klanten willen en wat bedrijven aan hun klanten kunnen bieden is een cruciaal deel van het zijn van een niche marketeer met hoge marges.