Groei is erg belangrijk voor beginnende bedrijven. Maar nieuwe klanten kunnen alleen verworven worden als het bedrijf haar kostenbasis en geldstromen in orde heeft. Om groei voor bedrijven te garanderen is het daarom van belang een schaalbaar bedrijfsmodel te ontwikkelen.
Schaalbaarheid is deels een kwestie van welke producten het bedrijf verkoopt. Een schaalbaar, operationeel model houdt in: werkplekregelingen moeten groei toestaan met minimale vooruitbetaalde kosten, verkoop en vertragingen beheren, het gebruik van CRM software voor het bijhouden van verkoopactiviteiten en het delen van informatie met collega’s.
Binnen een bedrijf moet alle verkregen informatie bruikbaar zijn. Social media, website analytics en verkoopgegevens zijn van onschatbare waarde voor het efficiënter bijhouden van marketingactiviteiten.
Verkoop
Groei van bedrijven kan alleen gegarandeerd worden wanneer verkoopregelingen afhankelijk zijn van contacten en de vaardigheden van belangrijke personen.
IT
Het belangrijkste verschil tussen bedrijven van nu en bedrijven van enkele decennia geleden is technologie. Cloudtoepassingen, open sourcesoftware en kant en klare e-commerce sjablonen hebben zowel het opstarten en schaalvergroting vergemakkelijkt.
Werkplek
Traditionele werkplekregelingen en leaseovereenkomsten zorgen er vaak voor dat kleine bedrijven zich vergrendelen en daardoor later niet kunnen groeien.
Human resources
Tot slot moet een schaalbaar bedrijf in staat zijn precies het talent binnen te halen dat zij nodig heeft. Maar het vinden van de juiste persoon is net zo belangrijk als het vinden van de juiste vaardigheden. Aangezien kleine bedrijven snel groeien, is de handhaving van de bedrijfscultuur essentieel voor optimaal succes.