Panorama Consulting Solutions heeft de afgelopen vier jaar een jaarlijks onderzoek uitgevoerd onder ERP kopers om projectsucces en klanttevredenheid onder deze ERP groep na te gaan.
De resultaten van 2014 weergeven een interessant en enigszins paradoxaal beeld van ERP projecten en klanttevredenheid weer. Hoewel voor de meeste projecten een overmatige begroting wordt opgemaakt en deze vertraging toeneemt, noemen de meeste respondenten hun ERP project succesvol.
Hieronder staan de belangrijkste vergelijkingen van het onderzoek vanaf 2010 tot heden:
- In 2013 waren projecten aanzienlijk in omvang verminderd ten opzichte van het jaar daarvoor, hoewel de uitvoering min of meer ongewijzigd was.
- Kostenoverschrijdingen zijn relatief constant gebleven in de afgelopen jaren.
- De duur van de overschrijdingen is toegenomen, wat interessant is, omdat de totale kosten van het project zijn afgenomen.
- Een toenemend aantal respondenten gaf aan dat de voordelen van hun ERP systeem zijn verminderd.
De belangrijkste drijfveer van verminderde kosten is dat in vergelijking met de afgelopen jaren meer kleine tot middelgrote bedrijven ERP software implementeren.
Kleinere organisaties zijn over het algemeen minder ervaren met ERP implementaties, met als gevolg dat hun projecten meer tijd vergen en minder efficiënt worden uitgevoerd. Uit de studie blijkt verder ook dat 77% van de respondenten ERP heeft geïmplementeerd op twee of meer locaties.