Bedrijven groeien wanneer zij gezonde relaties hebben met hun klanten. Voor een lokale broodjeszaak kan dat betekenen dat er een kort gesprek gevoerd wordt wanneer de klant een broodje koopt. Voor bedrijven met ingewikkelder werkstromen, is klantrelatiemanagement (CRM) software vaak zeer belangrijk.
Elke CRM oplossing komt in een ander pakket en voor een andere prijs.
Er is CRM software die medewerkers klantverzoeken helpt creëren, aanpakken en managen. Als bijvoorbeeld een kabelbedrijf gebruik maakt van CRM, dan kan een medewerker een document opvragen om het verleden van een klant te bekijken en vervolgens nieuwe informatie toevoegen. CRM verkoopsoftware biedt bedrijven een reeks tools om het gehele verkoopproces van begin tot eind te beheren. CRM marketingsystemen kunnen campagnes traceren over verschillende kanalen zoals traditionele e-mail- en telefooncampagnes, e-mailberichten, zoekopdrachten en sociale media.
De meeste CRM oplossingen bevatten alle bovengenoemde functies, maar de goedkopere CRM modellen bieden vaak slechts onderdelen van deze functies aan. Er is daarnaast CRM software op locatie, terwijl andere systemen werken op basis van clouddiensten. Deze werken vaak ook op telefoons en tablets.
CRM is weliswaar niet de meest aantrekkelijke software op de markt, maar het is volgens Gartner wel waardevolle software. Gartner voorspelt dat CRM software in 2017 een wereldwijde waarde van 36.5 miljard dollar zal hebben. Het is uiteraard ook belangrijk welke CRM oplossing bedrijven kiezen. Er zijn namelijk ook CRM systemen met enorm veel functies die niemand begrijpt of wil gebruiken en daar hebben bedrijven niets aan. Daarom is het belangrijk om te kiezen voor innovatieve, toegankelijke en marktgevalideerde CRM software.
De top 10 CRM aanbieders zijn:
- Salesforce
- Microsoft Dynamics CRM
- Oracle Sales Cloud
- SugarCRM
- Workbooks CRM
- Insightly
- Nimble
- Zoho CRM
- Netsuite CRM
- Veeva CRM.