Bij smarketing gaat het om goede communicatie tussen verkoop en marketing, waarbij meetbare en tijdgebonden doelstellingen voor zowel de verkoop als de marketing worden geïncorporeerd. Bedrijven moeten beginnen met de behandeling van de huidige gegevens van hun bedrijf om de voortgang te monitoren voor wat betreft de doelstellingen, leadskwaliteit en het marketingrendement.
Gesloten kringlooprapportage
Zodra bedrijven een idee hebben van hun analytics, is de volgende stap het creëren van een gezamenlijk smarketing-team voor het samenstellen van een kringloopsysteemrapportage. Dit zal op een permanente basis zowel marketing- en salesstatistieken bijhouden.
Er zijn twee metingstypen die verder ingaan op een kringloopsysteemrapportage:
- marketingsoftware voor het beheer van de leadsgeneratie beheren, evenals het rendement op de investering.
- klantrelatiemanagement (CRM) voor het volgen van verkoopactiviteiten.
Deze twee systemen zullen een leadcampagnebetrokkenheid volgen, de geschiedenis downloaden, sociale media-aanwezigheid detecteren, websites bezoeken, antwoorden per email en andere trigger-acties bewerkstelligen.
Geïntegreerde rapportage
Samen met de successtatistieken van het smarketing-team, moet het bedrijf ervoor zorgen dat de gegevens ook worden gedeeld tussen beide soorten software.
Bij het zoeken naar een systeem voor het bedrijf, kan het beste gekozen worden voor een met wederzijdse automatische synchronisatie tussen het marketingplatform en de CRM software. Beide systemen moeten binnen de site ook een leadactiviteit volgen met behulp van hun e-mailadres en trackinginformatie. Op die manier heeft het hele smarketing-team een uitgebreide momentopname van elke lead binnen de verkoopkringloop.