Kortgeleden meldde Cnews.ru dat de CRM ontwikkelaarsverkoop op de Russische markt in 2012 met maar liefst 17% in dollars groeide, onder vermelding van de resultaten van een IDC studie die nog niet publiekelijk is vrijgegeven. IDC, een wereldwijde leverancier van marktkennis, adviserende diensten en evenementen voor de IT-, telecom en consumenttechnologiemarkten, heeft nog geen gegevens over de periode 2013 geanalyseerd.
IDC-analisten gaven te kennen dat de Russische markt in 2012 een waarde had van $ 91.52 miljoen voor klantrelatiemanagement (CRM) software, een aanzienlijke winst in vergelijking met de $ 78.53 miljoen van een jaar eerder.
Internationale leveranciers bleven de CRM markt domineren. IDC stelde een lichte daling vast in hun marktcontrole nl. van 68% in 2011 naar 64.3% in 2012.
Marktaandelen van de belangrijkste spelers op de Russische CRM-markt in 2012
Oracle Siebel CRM, die deel uitmaakt van de top zes leveranciers, eindigden met 29,9% marktaandeel op de Russische markt. Runner-up Microsoft Dynamics maakte vanaf 2011 een stijging door van 4,6% teneinde een aandeel van 20,1% te verkrijgen op de voornoemde markt. Beide toppers hebben dezelfde rankingposities behouden als het jaar daarvoor.
Terrasoft, een Oekraïense CRM ontwikkelaar die weer als derde uit de bus kwam, had in 2012 een marktaandeel van maar liefst 18%, een toename van 2,9% vanaf 2011.