Marktanalyse CPM software 2014 is onlangs vrijgegeven door het onderzoeksbureau GBNED. De marktanalyse geeft inzicht in standaard CPM software, verkrijgbaar voor onder meer de Nederlandse markt. Als het gaat om corporateperformancemanagement (CPM) is de literatuur niet helder. Bij sommige artikelen is Business Intelligence’ (BI) onderdeel van CPM, terwijl bij andere artikelen BI geschikt is om terug te kijken naar het verleden en CPM gericht is op de toekomst. Een ander verschil tussen BI en CPM is dat bij CPM gegevens ingevoerd kunnen worden, terwijl dit bij BI niet mogelijk is. De Marktanalyse CPM software 2014 biedt inzicht in de standaard CPM software, verkrijgbaar voor onder meer de Nederlandse markt, met de volgende functionaliteit:
- Budgettering met meerdere budgetscenario’s en meerdere budgetniveaus
- Planning, onderverdeeld in: liquiditeits-, resultaten-, personeels- en overige planning
- Forecasting, zowel handmatig toe te wijzen als via extrapolatie.
Afhankelijk van de aangeboden CPM software wordt deze aangevuld met de volgende functies:
- Business Intelligence: voor het opvragen van informatie uit gegevenspakhuizen en analysetoepassingen voor het uitvoeren van ad hoc analyses, simulatie (what-if scenario’s) en overige analyses.
- Consolidatie, onderverdeeld naar:
Juridische consolidatie; t.b.v. publicatie KvK of elders
Fiscale consolidatie; t.b.v. fiscale eenheid – aangifte VpB
Bedrijfseconomische consolidatie; managementconsolidatie;
Consolidatie van begroting en forecasting. - Kostprijscalculatie
- (Management)rapportages; cijfers naar eigen inzicht kunnen rapporteren en grafische (management) dashboards.