Terwijl een essentiële factor voor de moderne leveringsketen ERP is, wordt deze vaak gezien als enige universele oplossing voor elke behoefte.
Vandaar dat de nauwkeurigheid van de prognoses voor de consumentproductenindustrie een uitdaging blijft, met een gemiddeld verwachte voorspellingsfout van meer dan 50%. De uitkomst van de Terra technologie 2013 forecasting benchmarkstudie, omvat $ 130 miljard in jaarlijkse omzet van elf van de grootste multinationale consumentproductenbedrijven. Industrie-afhankelijkheid van promotionele activiteiten resulteerde erin dat driekwart van alle items werd gepromoot.
Zelfs zonder hoge innovatie- en promotieniveaus zijn de traditionele prognosetestmethoden door ERP van nature losgekoppeld van actuele gebeurtenissen die op een onvoorspelbare manier van invloed zijn op de vraag. Dit is problematisch, aangezien hedendaagse vraagplanners worden geconfronteerd met uitdagende nieuwe consument- en leveringsketendynamiek. Consumenten en detailhandelaren zijn complexer geworden, technologisch geavanceerder en moeilijker te voorspellen.
ERP met vraagdetectiemogelijkheden stelt ondernemingen in staat systematisch deze data te analyseren om nauwkeurig voorspellingen te kunnen doen in snel veranderende markten en betere inventarisbeslissingen, verbetering van kapitaalrendement en groei te bevorderen. Het is niet alleen theorie; vraagdetectie wordt in bijna 160 landen over de hele wereld gebruikt voor het plannen van producten en heeft een foutvoorspelling van 38% voor ongeveer een derde van alle Noord-Amerikaanse voor de consument verpakte goederenzendingen.