Voor het optimaliseren van de ondernemingsverkoopprocessen, is een goed ingestelde CRM (customer relationship management) software noodzakelijk. Deze software is niet alleen voor de grote ondernemingen toepasbaar, maar ook kleine ondernemingen kunnen van de CRM software profiteren. Clint Oram, een van de drie oprichters van SugarCRM, legde uit dat CRM software helpt bedrijven over te stappen van die “handmatig” fase. Dat betekent herhaalbare verkoopprocessen, een bron van gedeelde data en een basis meet-en data zichtbaarheid waarmee verkopers erachter komen wie de bestaande cliënten zijn en hoe de verkoop te realiseren bij nieuwe cliënten. Daarna ontstaan twee fasen. “Gedefinieerd”, waarin groeiende bedrijven (zeg 3-5 werknemers 15-50 werknemers) meer investeren, het automatiseren van meer processen, wegen en delen van kennis, gegevens nauwer meten om meer consistent te communiceren met cliënten. Er is ook een “Geoptimaliseerde” fase, wat inhoudt dat de onderneming zich richt op cliënten om zo snel mogelijk te antwoorden met behulp van geïntegreerde en afgewogen CRM software. De CRM software die het best aan te raden is, is de SugarCRM. SugarCRM biedt een goed ontworpen , zeer uitbreidbare on-demand CRM software voor iedereen die niet bang is om te sleutelen aan de software. De grootste naam in CRM is Salesforce.com. Dit bedrijf blijft een leider binnen de CRM markt, want het biedt een robuuste reeks CRM oplossingen aan gericht op het MKB. Tot slot , Zoho CRM Professional biedt een uitgebreid cloudgebaseerd systeem voor alles en niet alleen CRM, maar het maken van documenten, presentaties, e-mail, facturen en meer. Het is goed en goedkoop, maar inspanningen moeten wel geleverd worden.