Om een CRM Elite controlelijst te zijn, moet je je op een bepaalde manier hebben onderscheiden, onder de voorname stond. Alle winnaars van de controlelijst zijn sterren. Om dit jaar te winnen was ongelofelijk moeilijk. Bedrijven die eervolle vermeldingen zouden hebben, zijn de winnaars van vorig jaar. Bedrijven die gewonnen hebben kunnen heel erg trots op zichzelf zijn. De CRM Elite controlelijst, waarvan de scores uitzonderlijk hoog waren – hoog genoeg om zich te onderscheiden van het algemene pakket van de winnaars.
Er zijn vijf CRM softwareleveranciers die deze onderscheiding voor de eerste keer krijgen. Ze wonnen om heel verschillende redenen. Deze zijn Xactly, Blackbaud, Infusionsoft, Salesforce and Microsoft. Er zijn twee Elite Generalist – Salesforce en Microsoft. Ze hebben functies op elk gebied van de industrie en alle gebieden van het clientenleven hoewel Microsoft misschien wel sterker in B2C dan Salesforce is. Ze domineren de markt. Ze onderscheiden zich van de andere drie CRM leverancier winnaars die elk voor zich dominant zijn op een bepaalde markt. Salesforce bovenaan de lijst is geen verrassing. Ze waren er al 4 van de vorige 6 jaren, alleen onderscheiden de laatste twee zich door de altijd verrassende (CRM Elite winnaar) Blackbaud. Maar niet alleen zijn ze terug aan de top van dit jaar, ze zijn de hoogste scorer in de geschiedenis van de controlelijst.