Het belang van socialCRM is voor detailhandelaren moeilijk te overschatten gezien de geschiktheid van Facebook, Twitter, Pinterest etc. voor interactie met klanten.
Wat echter minder duidelijk is, is het gebruik van socialCRM door detailhandelaren voor interactie met hun klanten. Ondanks de hype rond socialCRM zijn er vele valkuilen voor de detailhandelaren. Hier zijn een paar om op te letten bij socialCRM:
1.Geloven dat het bedrijf nog steeds verantwoordelijk is
Een fout die detailhandelaren vaak maken middels het gebruik van socialCRM is dat ze denken dat ze nog steeds verantwoordelijk zijn voor gesprekken met klanten. Detailhandelaren kunnen het zich niet langer veroorloven om nog steeds te bepalen hoe er overleg met de klanten zal plaatsvinden met behulp van socialCRM. Nu zijn het de klanten die dat bepalen.
2.Niet in staat zijn klantgegevens voor te bereiden
Detailhandelaren maken vaak blindelings gebruik van socialCRM zonder ervoor te zorgen dat hun klantgegevens actueel zijn. De meeste detailhandelaren zijn goed in het communiceren met hun klanten via socialCRM, maar slagen er nog niet de verkregen informatie te integreren in de hele onderneming.
3.Groot starten
Het beste advies dat wordt gegeven is dat detailhandelaren het liefst klein moeten beginnen met socialCRM. Zo kunnen ze ook beter nagaan op welke wijze ze het beste kunnen communiceren met hun klanten middels socialCRM.