Als er wordt gezocht naar manieren om sociale media te monitoren, dan zijn er verschillende methodes waaruit gekozen kan worden.
Meetbare uitkomsten, oftewel KPIs (key performance indicatoren), zijn meetmethoden die laten zien of marketinginspanningen werken voor de bedrijven die er gebruik van maken. In dit geval wordt aangenomen dat het desbetreffende bedrijf reeds gebruik maakt van sociale media, ongeacht of het effectief, sporadisch of op een andere manier wordt geïmplementeerd.
Hoofdindicatoren die vaak worden gemeten zijn:
Sentiment: Hierbij wordt het aantal positieve of negatieve tweets, berichten of opmerkingen bekeken waarna er een conclusie getrokken wordt.
Bereik: Men meet dan het aantal volgers, abonnees, fans en andere indicatoren om de grootte van een gemeenschap te meten.
Betrokkenheid: Berichten die worden gedeeld, opmerkingen, weigerpercentage, aantal keren waarop een filmpje is bekeken, doorklikhoeveelheden, PDF downloads en alle andere indicatoren die gebruikersdaden aangeven kunnen worden gemeten. Berichten delen, informatie downloaden, bestede tijd op het verkrijgen van informatie en de terugbeltijd worden allemaal meegenomen in de registratie van betrokkenheid.
Competitie: Het meten van de denkwijze van concurrenten op alle sociale mediakanalen is belangrijk. De belangrijke vraag die een bedrijf zichzelf dan stelt is: ‘Waarom zijn de concurrenten succesvol en via welk medium onderhouden zij de band met hun klanten of gemeenschap?’
Conversie: Als de sociale media van een bepaald bedrijf is gebonden aan verkopen, acties of abonnees, is het belangrijk na te gaan hoeveel fans, gebruikers of volgers uiteindelijk daadwerkelijke klanten of abonnees worden. Dit wordt ook wel het conversiecijfer genoemd en is een van de belangrijkste en vaak vergeten aspecten van een sociale mediamarketingcampagne.
Bedoeling: Het laatste wat gemeten dient te worden is of het de bedoeling van een gebruiker, die een opmerking, bericht of tweet plaatst is om werkelijk iets te kopen of aan iemand aan te bevelen.