Hoe kunnen bedrijven hun rendement van hun software bepalen? Onderstaand volgen enkele vragen die een bedrijf beantwoord moet hebben om het rendement van hun CRM software te berekenen:
1. Hoeveel bestaande accounts verloor het bedrijf in de afgelopen 12 maanden en wat waren de jaarlijkse inkomsten?
2. Hoeveel nieuwe verkoopkansen verloor het bedrijf in de afgelopen 12 maanden en hoeveel waren ze waard?
3. Hoeveel niet-verkoopactiviteiten moeten verkopers uitvoeren (het schrijven van rapporten, verwerking van papierwerk, uitvoering van hun eigen marketingprogramma’s, klantenservicekwesties, volgen van trainingen)? Hiervan kan het bedrijf een schatting maken op basis van X accountsluitingen per jaar door de verkoper. Deze kan voor de CRM software toegevoegd worden aan de verlieskolom.
4. Er moet een schatting gemaakt worden van de omzet van de verkoopkansen die het bedrijf voor timing of gebrek aan follow-up mist?
5. Wat zijn de taken van de andere afdelingen ter ondersteuning van de verkoopafdeling?
6. Hoeveel tijd wordt besteed aan de verwerking of aanpassing van bestellingen als gevolg van onjuiste of onvolledige informatie? De geschatte tijd die besteed is aan deze vragen moet vermenigvuldigd worden met het gemiddelde uurloon van het personeel.
7. Hoeveel tijd besteedt het bedrijf aan de service voor moeilijke klanten? De tijd die aan deze klanten wordt besteet moet vermenigvuldigd worden met het gemiddelde uurloon.
Indien het bedrijf geen adequate resultaten kan halen uit deze vragen, heeft het zeker een CRM software nodig!