Klantrelatiemanagement (CRM) software is een hulpmiddel dat ondernemingen van alle groottes gebruiken om maximale rendement te bereiken. CRM leveranciers hebben zich traditioneel gefocust op de automatisering van de verkoopstaf, marketing en servicefuncties. De CRM kerntechnologie is niet nieuw en vele organisaties zijn reeds bij hun derde of vierde implementatie.
CRM Leaders, Challengers
Een recent CRM onderzoek naar functionaliteit, tevredenheid van de klant en marktgegevens identificeerde vier marktleiders. Deze CRM marktleiders zijn: Microsoft Dynamics CRM, Oracle Siebel CRM, Salesforce.com en SAP CRM. Verder werden ook andere opkomende concurrenten geïdentificeerd waaronder NetSuite CRM+, Oracle CRM On Demand, Sage CRM, SAP Business All-in-One, Sugar Enterprise en Swiftpage Saleslogix.
CRM Software is niet genoeg
Hoe dan ook, er is een grens aan wat CRMsoftware voor een organisatie kan betekenen. Wanneer het gaat om de verkoop, marketing en klantenservice bieden oplossingen zoals van de CAE vele voordelen. De sleutel tot succes is om een customer adaptieve enterprise (CAE) te worden. Een CAE is een organisatie die meerwaarde aan klanten levert door zich steeds aan te passen zodat de dienstverlening relevant blijft.
Geïntegreerde Informatie
Bovenstaande betekent niet dat de CRM software niet relevant is. Integendeel, is er nog steeds een vitale behoefte aan een centrale opslagplaats voor klantgegevens.
Bedrijven hebben de CRM software niet alleen nodig voor tactische toepassingen. Het kan een centrale plaats worden waaromheen andere functionaliteiten worden geïntegreerd. Het belang van CRM als een stand-alone product is aan het verminderen en bedrijven moeten nu ook kijken naar andere software die buiten de CRM kern wordt aangeboden.