Wat is sociale CRM en hoe heeft het de manier waarop mensen werken veranderd? Sociale CRM is enorm veranderd sinds het voor het eerst werd geïntroduceerd. Hetgeen eerst overwegend werd gebruikt als een uitbreiding van IM diensten voor vrienden en universiteitsstudenten is nu een bloeiende marketingoutlet voor bedrijven. Zowel grote als kleine bedrijven gebruiken sociale media om hun klantretentiegraad te verbeteren en loyale klanten te verkrijgen die de voortgang van het bedrijf volgen.
Voordat SEO en inbound-marketing werden geïntroduceerd, hadden bedrijven weinig of geen interesse in het gebruik van sociale media. Nu hebben bedrijven echter door dat een sociale mediapagina wonderen kan doen voor hun marketingstrategieën en CRM.
Enkele methodes waarmee sociale CRM bedrijven helpt om de relatie met hun klanten te verbeteren
- CRM via sociale media stelt bedrijven in staat om op een nieuwe manier met hun klanten om te gaan
- Sociale CRM biedt klanten de gelegenheid om bedrijven rechtstreeks vragen te stellen waardoor zij meer vertrouwen hebben in het bedrijf
- Sociale CRM maakt dialogen tussen bestaande klanten en bedrijven mogelijk.
In welk opzicht traditionele CRM systemen en sociale CRM systemen van elkaar verschillen
Traditionele CRM bestond voordat sociale media bestond. Daardoor bevatten de traditionele CRM modellen de e-mailfunctionaliteit, snail mail en telefoonopties. Door de afgelopen jaren hebben CRM platforms zich verder ontwikkeld en begonnen meer dan 2 miljard mensen deze vorm van CRM software te gebruiken. CRM softwareleveranciers begonnen sociale media toen ook als een goudmijn te zien.
Hoewel bepaalde bedrijven blij zijn met oude CRM modellen, begrijpen nieuwe bedrijven de voordelen van nieuwe CRM modellen. Sociale CRM maakt het voor bedrijven mogelijk om op zichzelf en ook op de klanten te vertrouwen aangezien er nieuwe relaties worden opgebouwd. Traditionele CRM modellen verkrijgen hun informatie van klanten en zien hen meer als ‘data’ in plaats van als partners die een bijdrage leveren aan het bedrijf.
Het lijkt er nu op dat, hoewel sommige bedrijven aarzelen of ze moeten overstappen op het gebruik van sociale media, vele bedrijven de kans wel nemen om sociale CRM te gebruiken. Sociale CRM is een succesvol medium voor het creëren van relaties met klanten en het opbouwen van bedrijven. Daarom wordt het bedrijven aangeraden er ook voor te kiezen om CRM software te gebruiken om de zaken sociaal te maken.