De markt is onderhevig aan snelle verandering, daarom moeten ondernemingen zoveel mogelijk op het juiste moment de juiste besluiten nemen en deze berusten op nauwkeurige, relevante informatie afkomstig uit Business Intelligence (BI) oplossingen.
Indien Business Intelligence (BI) niet op de juiste wijze wordt gebruikt, kan het fatale gevolgen hebben. Deze fatale gevolgen omvatten inkomstenverliezen, verminderde productiviteit, een lager moraal bij het personeel, vertrekkend personeel en problematiek met shadow IT BI-applicaties.
Door de implementatie van BI wordt door de betrokkenheid van de onderneming de complexiteit vergroot. BI projecten zijn repeterend; BI veranderingsbeheer constant en continu. Anders dan de IT bedrijfstoepassingen waar de onderneming en IT samenwerken, is de onderneming in BI de eigenaar van de meeste BI onderdelen en processen.
Klanten en medewerkers onjuist voorbereiden op veranderingen, evenals een slechte planning van een technologische implementatie zijn de redenen tot een slecht veranderingsbeheer. Ondernemingen zullen niet succesvol zijn als het hen niet lukt om hun personeel voor te bereiden op Business Intelligence (BI). Deze ondernemingen moeten juist vele activiteiten implementeren, afwisselend van beheerscommunicatie tot functiespecifieke personeelstraining. Deze aangebrachte veranderingen bepalen het bedrijfssucces. Veranderingen binnen ondernemingen zijn onderverdeeld in 7 categorieën namelijk:
1. Aanwerven van mensen
2. Aanwerven van technologie
3. Veranderingen in bedrijfsprocessen
4. Nieuwe technologische implementaties
5. Organisatorische transformaties
6. Veranderingen in leiderschap
7. Veranderingen in sourcing