De CRM Idol 2013 competitie is in volle gang en het is belangrijk voor alle CRM spelers. De CRM industrie is groot en zal dit jaar waarschijnlijk 14 miljard dollar genereren. Deze hoeveelheid zal, naar mate het jaar het einde nadert, nog meer toenemen. Niche-spelers hebben ook een plek, maar het grootste deel van de bekendmakingen in de CRM branche gaan over de bekende CRM bedrijven.
Het is geen verrassing dat de reuzen in de CRM industrie zorgen voor het grootste deel van de actie in de CRM markt. Deze CRM spelers hebben de middelen en het geld om te investeren in innovatie en het verzekeren dat iedereen weet waar hij mee bezig is. Industrieherkenningsprogramma’s zoals de CRM Marktawards laten CRM bedrijven zien die het grootste effect hebben gehad op de CRM markt. Zelfs de opkomende CRM sterren zijn voornamelijk goed ingeburgerde firma’s die groei tonen op het gebied van mobiliteit en innovatie.
Het is echter niet genoeg, want hoe goed het doorlichtingsproces ook is, een awardsprogramma voor bedrijven die enorm vooruit zijn gegaan in de industrie, zal zich natuurlijk concentreren op de CRM bedrijven die enorm vooruit zijn gegaan. Alle andere markten worden dan eigenlijk genegeerd.
Alle grote CRM organisaties denken op een of ander vlak institutioneel. Er zijn enkele zeer creatieve en slimme mensen werkzaam bij dergelijke bedrijven, maar ze maken nog altijd deel uit van gevestigde bedrijven die hun eigen verwachtingen hebben zoals omzet en ondersteuning van bepaalde producten.
De CRM Idol contestanten zijn beginnende CRM bedrijven. Hoewel een groot deel van hen is opgericht door grote CRM bedrijven, zijn deze vrij nieuw en werken zij zonder een valnet. Deze startende CRM bedrijven weten dat het niet genoeg is om slechts een ander CRM systeem, marketingautomatiseringstool of rapportagemachine te creëren. Als zij succesvol willen zijn, moeten ze grote veranderingen aanbrengen en écht nieuwe ideëen en werkwijzes kiezen waar niemand eerder aan heeft gedacht of die niemand eerder heeft proberen uit te pluizen.
Volgens de juryleden van CRM Idol 2013 is iedereen een winnaar. Elke CRM contestant wordt blootgesteld aan experts en zal enorm veel advies en een beetje extra publiciteit krijgen. De deelnemers leren meer over hun collega’s en over andere projecten die zij in het andere geval waarschijnlijk zouden hebben gemist. De gekozen CRM bedrijven die er uitspringen kunnen deelnemen in geavanceerde ronden en in aanmerking komen voor prijzen die hun inzet ondersteunen. Sommige CRM bedrijven kunnen de interesse van de grote CRM spelers op zich vestigen en krijgen een kans om hun creativiteit aan te leveren bij de grote instelling. Dit concept is net als de Borg Collective, maar minder duister.
De CRM juryleden kunnen aan de andere kant van tevoren zien wat een deel van de beste en slimste mensen naar de markt willen brengen. De juryleden raken geïnspireerd door te zien wat er allemaal wordt gedaan en krijgen een beeld omtrent de nieuwe trends. De expertise van juryleden wordt vernieuwd door alle nieuwe zaken toe te voegen aan hun overige kennis om dit te combineren met hetgeen de grote CRM bedrijven doen.
Misschien is de gekozen CRM Idol ster van vandaag de marktleider van morgen!