Veel bedrijven hebben enorm veel geld gestopt in CRM oplossingen. Het doel van investeren in CRM oplossingen is om meer inzicht te krijgen in het consumentenbestand, voorspellingen te kunnen maken en meer klanten te werven. Bij het investeren in CRM oplossingen is het belangrijk dat iedereen binnen het bedrijf hetzelfde standpunt inneemt.
Een aantal belangrijke tips op een rijtje:
1. Wat is het doel?
Als het bedrijf goed weet wat het wil bereiken en een helder plan heeft opgesteld, dan is het gemakkelijker om de voortgang bij te houden tijdens de CRM implementatie.
2. Iedereen op de hoogte stellen
Bij een CRM implementatie moeten de werknemers en het management betrokken worden bij het voortraject. Op die manier is iedereen voorbereid op een nieuwe werkwijze. De IT-afdeling en de CRM implementatiepartner hebben in dit CRM traject ook een belangrijke taak. Een bedrijf dat bezig is met de implementatie van een CRM oplossing moet vooraf afspraken maken, zodat de wensen en eisen duidelijk zijn.
3. Goed samenwerken
Als men wil dat CRM implementaties succesvol zijn, is het belangrijk om een goede samenwerking te hebben met de CRM implementatiepartner. Bedrijven laten hierbij weten wat zij verwachten, zodat er met al deze punten rekening gehouden kan worden tijdens de CRM implementatie. Het management moet haar medewerkers informeren over het systeem en dient er zorg voor te dragen dat elke medewerker met het CRM systeem kan werken.
4. Het CRM systeem gebruiken
Het is natuurlijk ook belangrijk dat medewerkers het CRM systeem daadwerkelijk dagelijks gebruiken. Dit is belangrijk voor de ontwikkeling van het bedrijf. Het management moet de medewerkers targets geven en hen uitleggen waarom het zo belangrijk is om alle klantupdates in het CRM systeem te verwerken. Wanneer iedereen dagelijks met het CRM systeem werkt, kan informatie altijd en overal gedeeld worden en verdwijnt eventuele weerstand snel.
“Het afgelopen jaar zien we dat steeds meer bedrijven CRM in de cloud inzetten. Organisaties tonen meer lef wat dat betreft. Zeker tijdens de crisis zien we dat bedrijven steeds vaker op zoek gaan naar manieren om een beter klantbeeld te krijgen. Ze willen klanten op de juiste manier benaderen en hun interne processen beter stroomlijnen.”