De staf van een organisatie toont doorgaans weinig belangstelling in Business Intelligence (BI). BI richt zich met name op interne processen en het constateren van eventuele calamiteiten. Echter focust de staf van Business Intelligence (BI) zich liever op de kansen die in de buiten de organisatie aanwezig zijn.
Rapportage over externe werkzaamheden zoals verkoop, worden door Business Intelligence (BI) vereenvoudigd middels het beperken tot eigen verkoopcijfers in relatie tot intern vastgestelde begrotingen. Ook worden leidinggevenden erop attent gemaakt wanneer ze moeten ingrijpen of zelfs betere prestaties kunnen leveren door deze te toetsen aan normen, waardoor kansen optimaal benut kunnen worden. Business Intelligence (BI)- analyses en –rapportages gaan bijna altijd over de geschiedenis van het bedrijf.
Toenemend belang interne oriëntatie
Een van de belangrijkste beweegredenen voor het uitbreiden van Business Intelligence (BI) met verschillende, voorgeschreven rapportages was de vraag naar transparantie. Het is erg tegenstrijdig dat het juist een externe aanzet is geweest die de uitbreiding van Business Intelligence (BI) tot stand bracht. Aangezien de externe wereld zich nu gaat mengen met interne aangelegenheden zal de staf gedwongen zijn het Business Intelligence (BI)-proces ook te volgen. Geen bemoeienis hebben met aangelegenheden die een gevaar kunnen vormen voor het imago en de positie van het bedrijf zijn factoren die de staf van Business Intelligence (BI) zich niet kan permitteren.
Aangezien de focus voornamelijk ligt op gegevensintegratie en gegevenskwaliteit, is duidelijk dat de conventionele Business Intelligence (BI) met name gericht is op het produceren van een heldere versie van de waarheid en het opslaan van geschiedenis.