Er is een scala aan CRM-producten beschikbaar voor zowel kleine- als grote bedrijven. Het is belangrijk dat de juiste CRM-software uitgekozen wordt voor een bedrijf. Onderstaand volgen de functies van de CRM-software die hierbij als leidraad kunnen dienen:
1. Stroomlijnen van de verkoopprocessen
Een van de belangrijkste functies van CRM-software is het verkoopproces beter te beheren. Het verkoopproces wordt efficiënt beheerd middels de verkoopkrachtautomatiseringssoftware. De belangrijkste voordelen van deze software zijn onder andere een volledig dossier van de klant, accountbeheer, contact- en dagboekmanagement, klantenwerving en verbeterde verkoopprognoses.
2. Analyseren van winst- en niet-winstgevende klanten
CRM onderscheidt winst- en niet-winstgevende klanten. Relaties met klanten die een langere levensduur hebben bieden meer winst voor het bedrijf.
3. Marketingkosten ten opzichte van werkelijke omzetwinsten
Dit houdt onder andere in:
– het stimuleren van de verkoop van producten met een hogere marge
– beter klantbehoud
– aantrekken van meer winstgevende klanten
4. Het behoud van klanten voor een hogere winstgevendheid
Het werven van nieuwe klanten is over het algemeen de focus van bedrijven, maar ze vergeten aandacht te besteden aan hun huidige klanten. Ook zijn de kosten voor het verwerven van nieuwe klanten hoger dan de kosten voor het behoud van de bestaande.
5. Productontwikkeling en innovatie
Producten of diensten zijn altijd de kernfocus van bedrijven. Middels de CRM-software kan worden aangegeven welke producten goed verkopen en welke niet. Op deze manier kunnen bedrijven georganiseerd worden met de CRM-software en kunnen hoge inkomsten worden gegenereerd.