Mobiele BI is de mogelijkheid van de organisatie om relevante en actuele gegevens te leveren aan iedereen, ongeacht tijd, locatie en het apparaat dat wordt gebruikt voor toegang tot die gegevens. Aan de ene kant is er een mobiele werknemer die fysiek mobiel is en externe toegang tot informatie vereist. Dit is de traditionele definitie van mobiele BI. Er is echter een snel opkomende groep die niet fysiek mobiel is, maar apparaatmobiel wat betekent dat deze gebruikers regelmatig wisselen tussen laptop, desktop en smartphone, maar niet noodzakelijkerwijs in het veld hoeven te zijn.
Gartner’s analist Ted Friedman is van mening dat de levering van mobiele Business Intelligence (BI) te maken heeft met praktische en tactische informatie die nodig is om onmiddellijk beslissingen te kunnen nemen. De grootste waarde zit in de operationele BI-informatie in het kader van toepassingen, en niet in het overzetten van grote hoeveelheden gegevens in iemands telefoon.
Volgens de Aberdeen Group is een groot aantal bedrijven bezig met mobiele BI als gevolg van de druk van de markt, zoals de behoefte aan hogere efficiëntie in bedrijfsprocessen, verbetering van de productiviteit van werknemers, betere en snellere besluitvorming, betere klantenservice en levering van real-time gegevenstoegang om altijd en overal beslissingen te kunnen nemen.
Mobiele apparaten, zoals Apple’s iPhone en iPad, evenals de opkomende vloot van Android smartphones en tablets, leveren gebruikers een goede rapportering en analytische ervaring, rechtstreeks vanuit deze apparatuur.