De grote deelnemers in de wereld van cloudgebaseerde dienstenbedrijven zijn SAP, Oracle en Salesforce.com. Deze bedrijven werken voornamelijk op het gebied van CRM- (klantrelatiebeheer), ERP- (onderneminghulpbronnenplannen), analyse, menselijke hulpbronnenplanning en in zekere mate op het gebied van sociale media. Hoewel elk van deze bedrijven zich heeft gefocust op verschillende delen van de waardeketen, zijn hun bedrijven door de jaren heen uitgebreid. Nu bevinden deze zich steeds vaker op het werkgebied van een van de concurrenten. Alle drie concurrenten concentreren zich nu op cloudgebaseerde software-als-een-dienst (SaaS). Momenteel is dit voor alle CRM-, ERP-, e-HRM- en andere online bedrijven de beste kans op groei.
Oracle is een dominante speler in de markt van databasen en middleware. Dit ERP-, CRM- en e-HRM-bedrijf vergemakkelijkt de implementatie van de ERP en CRM-software van SAP. Het expertisegebied van SAP is de ERP-markt. Dit ERP-bedrijf staat al jaren aan de top van deze branche. Salesforce.com is een relatief nieuwe concurrent, aangezien dit CRM-bedrijf nog niet lang bestaat. Dit bedrijf heeft een innovatieve manier bedacht om CRM-producten te leveren. Het CRM-bedrijf heeft het mogelijk gemaakt om met weinig implementatietijd software in de cloud in te voeren. Salesforce.com heeft sindsdien een sterke grip op de cloud-gebaseerde SaaS-markt.
De SaaS-markt, die op de cloud is gebaseerd, is enorm snel en competitief. Aangezien bepaalde bedrijven zich al jaren in deze SaaS-markt in de cloud bevinden, is het moeilijk voor nieuwe bedrijven zoals Zoho en SugarCRM, om hun intrede te doen. Oracle en SAP domineren deze markten en strijden onderling ook om aan marktaandelen te komen. Echter hebben de drie top-SaaS in de cloud bedrijven hun eigen sterke en zwakke kanten.