Selecteer een pagina

Onlangs heeft Seacon gekozen voor de software van Kewill die ervoor zorgt dat de afwikkeling van warehousing-, transport- en douaneprocessen goed wordt afgerond. Seacon Logistics is ketenregisseur en verzorgt het totale logistieke proces voor zijn opdrachtgevers. Seacon en Kewill werken nu reeds twintig jaar met elkaar.

Eén systeem

Kewill biedt Seacon de software die de afwikkeling van warehousing-, transport- en douaneprocessen verzorgt. Het logistieke systeem wordt vanuit het eigen state-of-the-art datacenter in Venlo beschikbaar gesteld aan alle Seacon fillialen. Daarnaast zijn er connecties met systemen van zakenpartners en opdrachtgevers. Corné Geerts, ceo van Seacon, zegt: ‘Het is een groot voordeel dat we deze software zelf kunnen hosten. Op die manier wordt het binnen vestigingen op dezelfde manier ingezet en het geeft ons actueel inzicht in de gang van zaken. De software is natuurlijk al lang niet meer dezelfde als 20 jaar geleden. De huidige tijd vraagt om veel meer real-time informatievoorziening en -uitwisseling met alle stakeholders.’

Geerst vervolgt: ‘Ict is onmisbaar voor de aansturing van onze logistieke operatie. Per maand verwerken wij ongeveer drieënhalf miljoen order picks in onze warehouses. Zonder goede geautomatiseerde aansturing is dat onmogelijk. De belangrijkste reden achter onze keuze voor Kewill is de flexibiliteit van de software. Dat is een groot pluspunt. Wij zijn daarmee in staat om binnen één dag een complete supply chain-operatie voor een nieuwe klant in te richten, rekening houdend met zaken zoals type goederen, gewicht, verpakking, eventuele gevaarlijke goederenklasse, bewerkingen, et cetera. Deze slagvaardigheid kan vanuit commercieel oogpunt voor een logistieke dienstverlener het verschil tussen het winnen of verliezen van een nieuwe klant betekenen. En vanuit het oogpunt van beheersing kunnen we met één applicatie zowel de dedicated warehouses, als de public warehouses met 23 klanten onder één dak aansturen.’

‘Warehousing is typisch een deelgebied waar hoge eisen aan logistieke dienstverleners worden gesteld, gekoppeld aan een toenemende vraag om transparantie met betrekking tot de geleverde prestaties. Een efficiencyslag werd behaald door papierwerk te vervangen door het scannen van documenten en goederen met elektronische terminals. Zo is bijvoorbeeld op de inboundactiviteiten het inslagproces per standaard container teruggebracht van gemiddeld veertig minuten naar circa vijf minuten. Seacon lost vele tientallen containers per dag. De efficiëntieverbetering is dus aanzienlijk en tegelijkertijd is de nauwkeurigheid in het magazijn hiermee toegenomen, omdat handmatige fouten uitgesloten worden.’

Op zoek naar stroomlijning

Op andere gebieden in de organisatie is Seacon ook steeds op zoek naar betere stroomlijning van de processen. Er wordt zoveel mogelijk op digitale wijze informatie uitgewisseld met klanten. Dt is tijdbesparend op het overtikken van informatie en verkleint de kans op fouten. Daarnaast wordt er ook gewerkt aan relatief gemakkelijke administratieve processen. Het automatiseren van het goedkeuringsproces van orders door het management zorgde ook voor een besparing op twee fte in vergelijking tot het papieren proces.

‘De markt vraagt steeds meer van ons. We kijken goed naar de positionering van onze klant in de keten en moeten daaraan topkwaliteit bijdragen’, licht Geerts toe. Voor een bekend Amerikaans bedrijf in de consumentenmarkt van schoonmaakartikelen en luchtverfrissers verzorgt Seacon alle logistieke processen van de productielocaties naar de Europese distributiecentra. ‘Met de software plannen we niet alleen de transportopdrachten, maar we meten ook per uur, per dag, per week de prestaties van iedere vervoerder die werkt voor deze klant’, vervolgt Geerts. ‘We hebben een management dashboard vol kpi’s waarop we dit real time inzichtelijk maken voor onszelf en voor de opdrachtgever. Eventuele problemen kunnen daarmee vroegtijdig worden gesignaleerd en daarop kan worden geanticipeerd door een van onze mensen. Maar het leverde ook nieuwe inzichten op. Eén van de lokale transporteurs uit Italië van wie de diensten op voorspraak van de opdrachtgever waren overgenomen, bleek na analyse van de kpi’s veel minder goedkoop en betrouwbaar te presteren dan de andere vervoerders. Met die objectieve gegevens in de hand kun je dat vervolgens bespreken met alle betrokken partijen.’

Voor wat betreft de douaneservice wil Seacon haar klanten diensten met meerwaarde bieden. Het bedrijf is AEO-gecertificeerd waarmee het bedrijf in aanmerking komt voor duanevereenvoudiging. Qua veiligheidscontroles brengt deze certificatie ook vele voordelen met zich.  ‘We hebben een douaneafdeling die voor onze opdrachtgevers transitdocumenten, certificaten van oorsprong en het inklaren van douanegoederen verzorgt. In het verleden hebben we hiervoor ook wel als pilot-organisatie voor de douane gefungeerd bij de invoering van de nieuwe e-customs procedures. Voor onze opdrachtgevers investeren we daarmee in waardevolle kennis en dienstverlening. En samen met Kewill en de douane levert dat een geautomatiseerd systeem op dat al voor de datum van invoering operationeel is en prima functioneert.’

Toekomst

Geerts is van mening dat het snel aansluitende op de veranderende marktomstandigheden en de vereisten van de klant van essentieel belang is voor de toekomst. ‘E-commerce heeft een grote impact op de operatie van logistiek dienstverleners. Het aantal orders neemt toe. Per order gelden er specifieke ‘pick-pack and ship’-handelingen: in de regel meer zendingen, minder orderregels per zending en daarmee mogelijk ook lagere marges per opdracht. Automatisering kan bijdragen aan het verlagen van fouten, terugdringen van kostbare retourstromen en het sneller en efficiënter kunnen uitleveren tegen een prijsniveau dat marktconform is. Ik verwacht ook dat de software van Kewill deze ontwikkeling volgt. Bulktransport is een commodity geworden. Onze opdrachtgevers zoeken een dienstverlener die ze oplossingen kan bieden voor al hun supply chain-vraagstukken. Flexibele, open systemen die transparantie bieden over de geleverde logistieke prestaties zijn daarbij onmisbaar.’