Selecteer een pagina

Recente verkopen inmiddels afgerond, concentratie volledig op uitbouw portfolio en kernactiviteiten

Kluwer Nederland, een onderdeel van de wereldwijde informatiedienstverlener Wolters Kluwer, zal de activiteiten en producten van OR, HR, Arbo, Secretaressen en Faciliteiten onderbrengen bij een nieuwe eigenaar. De merken Arbo, Facto Magazine, Gids voor Personeelsmanagement, Management Support, OR-informatie, Security Management en Service Management en bijbehorende spin-offs zoals trainingen en congressen zullen worden overgenomen door Vakmedianet. In de uitvoering van de Kluwer strategie, is een verkoop een logische stap. De verkoop zal naar verwachting, begin juni zijn voltooid.

Vakmedianet en Kluwer hebben afgesproken dat alle merken en titels van de componenten OR, HR, Secretaressen, Arbo en Facilities, inclusief het totaal van 39 mederwerkers van deze onderdelen overgaan naar de nieuwe eigenaar. Vakmedianet is met deze merken in staat haar uitgeverij, die scherp omschreven gemeenschappen van professionelen voorziet van nieuws en achtergrondinformatie die van toepassing is, verder uit te bouwen. Dit bedrijf zal de activiteiten vanaf een externe locatie in Alphen aan den Rijn voortzetten.

CEO van Kluwer Nederland, Frank Vrancken Peeters is enthousiast over het nieuwe onderdak dat de merken, met grotendeels een lange geschiedenins, hebben gekregen van Vakmedianet. Hij zegt: “Vakmedianet heeft met haar kennis van het bedienen van gemeenschappen van professionals volop mogelijkheden om de positie van deze merken te verstevigen. Met deze stap zijn wij nu geheel gericht op de strategisch gekozen doelgroepen, namelijk kenniswerkers zoals juristen, financieel specialisten en ambtenaren. Wij zullen onze diensten en activiteiten voor deze doelgroepen verder gaan ontwikkelen en uitbouwen, onder andere door acquisities.”

Uitgever-directeur van Vakmedianet, Ruud Bakker, zegt: “De product/marktcombinaties van de Kluwer-titels die wij overnemen, sluiten uitstekend aan bij het concept van Vakmedianet om duidelijk gedefinieerde doelgroepen van professionals via multimediale platforms te bereiken. Het zijn stuk voor stuk sterke merken, die goed passen bij onze strategie om voort te bouwen op de naams- en merkbekendheid van informatieplatforms. Samen met investeerder Nimbus zijn wij in staat om deze mooie overname te realiseren. Wij zien goede mogelijkheden om met deze titels die een lange relatie hebben met hun communities een gezonde groei te realiseren.” Hij voegt daaraan toe dat de overname een belangrijke stap is in de doelstelling van Vakmedianet om te behoren tot één van de toonaangevende vakinformatie-uitgeverijen in Nederland.

Binnen de strategie van Kluwer ligt de focus op kenniswerkers zoals financieel specialisten, ambtenaren en juristen, dus de verkoop van de bedrijfsonderdelen Facilities, Arbo, HR, Secretaressen en OR sluit daarop aan. Met vergevorderde informatiesoluties ondersteunt Kluwer de dienstverlening van haar klanten. Deze soluties worden steeds vaker via software of online geleverd. De toekomstige lancering van de nieuwe Kluwer Navigator is een prima voorbeeld van een solutie waarmee de kenniswerker verrijkte Kluwerinformatie kan doorbladeren en gebruiken in zijn werkvoortgang. De keuze tot de verkoop sluit aan op de stappen die Kluwer vorig jaar al zette met de koop van Twinfield, marktleider in boekhoudsoftware op het net voor financiële professionals en Legal Intelligence, een geavanceerde online zoekmachine voor belastingadviseurs, juristen en accountants. Als onderdeel van Wolters Kluwer, richt Kluwer zich op producten die een internationale mogelijkheid hebben en een sterke leidende plaats kunnen innemen in meerdere regio’s.

De afgesproken verkoop is voor raadpleging voorgelegd aan de ondernemingsraad. De vakbonden zijn ook op de hoogte gesteld. Na de voltooiing van alle gebruikelijke procedures, kan naar verwachting de verkoop begin juni worden afgerond. De financiële informatie van de transactie worden niet prijsgegeven.